Србија је у протеклих десетак година изградила 108 километара нових пруга и реконструисала 808 километара пруга широм земље.
Тренутно је у фази припреме или израде пројектно-техничке документације изградња и модернизација још око 1.400 километара нових пруга у Србији, а читав посао треба да буде завршен до краја ове деценије.
Поређења ради, пуне четири деценије пре тога, у Србији није изграђен ни једна нова пруга још од времена Социјалистичке Федеративне Републике Југославије, када је пуштена у саобраћај пруга Београда – Бар. У претходном периоду, од 2001. до 2012. године, реконструисано је свега 31,5 километара пруга.
Председник Србије Александар Вучић препознао је значај модернизације железнице и изградње пруге за велике брзине између Београда и Будимпеште, који је данас један од највећих и најзначајнијих инфраструктурних и инвестиционих пројеката у овом делу Европе. Део је глобалног пројекта „Један појас – један пут“ и први прекогранични пројекат у оквиру сарадње Кине и земаља централне и источне Европе, који заједнички реализују Србија, Мађарска и Кина.
Прва српска брза пруга Београд – Нови Сад, којом возови саобраћају брзином од 200 километара на сат, пуштена је у саобраћај 19. марта 2022. године, у присуству председника Србије Александра Вучића и премијера Мађарске Виктора Орбана.
Србија је на пројекту свеобухватне модернизације железнице окупила највеће и најзначајније партнере и железничке управе, али и ангажовала велики број српских компанија у различитим индустријским и привредним областима.
На изграњи брзе пруге од Београда до Новог Сада учествовале су и међународне компаније – кинески конзорцијум „China Railway International“ и „China Communications Construction Company, компанија Руских железница РЖД Интернешнл, надзор над пројектом обављале су Немачке железнице, а возове који саобраћају брзином од 200 км/сат између Београда и Новог Сада произвео је швајцарски „Штадлер
Успешна изградња и пуштање у саобраћај брзе пруге Београд – Нови Сад постало је један од најзначајнијих и највећих догађаја у 138 година дугој историји српских железница.
Изградња брзе пруге од Новог Сада ка Суботици и Будимпешти се наставља и данас је један од најзначајнијих и највећих инвестиционих пројеката у овом делу Европе, у који је уложено око милијарду евра. Због свеобухватног и сложеног ангажовања међународних компанија и инвестиционих средстава овај пројекат је могао бити реализован само уз велику подршку и помоћ државе и уз политичку вољу и одлуку да Србија гради брзу пругу Београд – Будимпешта.
Идеју је подржао председник Србије Александар Вучић, који је први препознао значај и величину једног оваквог инфраструктурног пројекта и од првог дана пратио његову реализацију, јер је препознао да ће градња брзе пруге значити и да смо део савремене Европе, виши стандард за грађане и бољу будућност за државу. Вредност изградње пруге за велике брзине кроз Србију износи преко 2,2 милијарде евра, а Србија је на овом пројекту показала да је довољно стабилна и финансијски моћна да реализује овај посао.
Препознајући значај улагања у овај пројекат омогућена је и сигурна будућност свих запослених у српским железницама.
Изградњом нове станичне зграде у Београд Центру, након скоро пет деценија, огромна инвестиција и финансијска средства уложена у овај пројекат коначно су у пуној мери остварена и стављена у функцију.
Брза пруга Београд – Суботица кроз Србију, иако је највећи железнички пројекат, није и једини који се реализује. Александар Вучић иницирао је и дао пун допринос завршетку не само овог пројекта, него целокупној модернизацији железничког саобраћаја у Србији.
У наредном периоду очекује нас и изградња брзе пруге између Београда и Ниша за брзине од 200 километара на сат. Реч је о једном од највећих пројеката до сада, и то не само инфраструктурних. Пројекат је вредан две милијарде и 775 милиона евра, од чега нам Европска Унија поклања 610 милиона евра.
У току је модернизација пруге Ниш –Брестовац, а радове су отворили председник Србије Александар Вучић и председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен у Доњем Међурову 30. септембра 2021. године, а захваљујући средствима Европске Уније, почела је и модернизације пруге Ниш – Димитровград.
Реконструисане су и бројне магистралне и регионалне пруге широм Србије, као што су Суботица – Хоргош, Ресник – Ваљево, деонице на Коридору 10, Шабац – Лозница, Ниш – Зајечар и стотине километара колосека на другим деоницама.
Ово су само тек неки од железничких пројеката које је подржао председник Србије Александар Вучић. У годинама пред нама предстоји нам, поред осталог, и модернизација пруге од Ниша до Прешева и државне границе са Северном Македонијом, изградња брзе пруге Београд – Шид, реконструкција барске пруге, али и изградња нове пруге до Аеродрома Никола Тесла. Такође, следи и обнова стотине километара регионалних пруга широм Србије, попут деоница Сомбор – Врбас или Панчево Главна – Банатско Милошево – Суботица или Сталаћ – Краљево – Рудница.
Нема сумње да ће и на овим пројектима Србија, захваљујући ангажовању председника Александра Вучића и државе, успети да окупи све најзначајније и највеће партнере из Европске Уније, Европе и читавог света, како је то и до сада успешно учињено.
После деценија пропадања и уништавања српских железница, држава је решена да преокрене ствари и да врати поверење народа у српске железнице.