Бригадири обележили празник на железници: У радним акцијама грађено 16 пруга

Идеја да се ове године акцијашки празник обележи вожњом првом српском брзом пругом потекла је од акцијаша Земуна и Новог Београда, који су подсетили да је насип на коме се данас налази железничка станица Нови Београд крајем седамдесетих година прошлог века добровољним радом изградила омладина.

Посебне емоције учеснике омладинских радних акција вежу на сећања када су учествовали у изградњи пруге „Брчко-Бановићи“ која је отпочела 1. априла 1946. године, што је одредило и датум 1. април за акцијашки празник, као и сећање на дане када се пре 50 година градила пруга Београд-Бар.

Пруга Београд – Бар грађена је у периоду од 1952. до 1976. године и етапно пуштана у саобраћај. Реч је о пројектантски, грађевински и саобраћајно једној од најтежих европских пруга, са 254 тунела, 234 моста и висинском разликом од хиљаду метара. Током петогодишњег трајања омладинских радних акција, барску пругу  градило је 12.345 бригадира из тадашње СФРЈ сврстаних у 234 бригаде, као и омладинци из 13 страних држава.

На простору данашње Републике Србије, учесници омладинских радних акција су 1945. године саградили 12 километара пруге на Црном Врху до Бора, која је служила за превоз дрва.

Пругу Кучево-Бродице у Хомољу, дугу 16 километара, омладинци су градили 1948. године. У изградњи је учествовало 80 бригада са око 11 хиљада омладинаца и омладинки који су на њој као највеће препреке прокопали тунеле „Нересница“ (402 м) и „Превелац“ (300 м).

„Панчевачку пругу“, од села Овче до Бесног Фока, у дужини од 32 километара, кроз Панчевачки рит, односно ПКБ, изградиле су 1948. године 20 омладинских и четири фронтовске, односно синдикалне бригаде, са укупно 4500 градитеља.

Шабац-Зворник, пругу дугу 47 километара, градиле су 1949. године омладинске и фронтовске бригаде, као и припадници ЈНА.

Својим добровољним радом бригадири су учествовали и у изградњи Пионирске пруге у Београду.

Након Другог светског рата, до 1990. године, око два милиона младих градитеља је широм тадашње Југославије, преко 130 милиона радних дана уградило у 16 омладинских пруга, ауто-пут „Братство-јединство“, 11 фабрика, 5 хидроелектрана, регулацију великих и мањих водотокова, пошумљавање на хиљаде хектара, изградњу великог броја зграда и мноштво инфраструктурних објеката.

Posted in Вести.