Идеја да се ове године акцијашки празник обележи вожњом првом српском брзом пругом потекла је од акцијаша Земуна и Новог Београда, који су подсетили да је насип на коме се данас налази железничка станица Нови Београд крајем седамдесетих година прошлог века добровољним радом изградила омладина.
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/Akcijasi-768x1024.jpg)
Посебне емоције учеснике омладинских радних акција вежу на сећања када су учествовали у изградњи пруге „Брчко-Бановићи“ која је отпочела 1. априла 1946. године, што је одредило и датум 1. април за акцијашки празник, као и сећање на дане када се пре 50 година градила пруга Београд-Бар.
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/7-Akcijasi-9-1024x576.jpg)
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/9-Akcijasi-7-2-1024x577.jpg)
Пруга Београд – Бар грађена је у периоду од 1952. до 1976. године и етапно пуштана у саобраћај. Реч је о пројектантски, грађевински и саобраћајно једној од најтежих европских пруга, са 254 тунела, 234 моста и висинском разликом од хиљаду метара. Током петогодишњег трајања омладинских радних акција, барску пругу градило је 12.345 бригадира из тадашње СФРЈ сврстаних у 234 бригаде, као и омладинци из 13 страних држава.
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/IMG_20230331_144150-585x1024.jpg)
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/IMG_20230331_144434-688x1024.jpg)
На простору данашње Републике Србије, учесници омладинских радних акција су 1945. године саградили 12 километара пруге на Црном Врху до Бора, која је служила за превоз дрва.
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/IMG_20230331_144558-1024x803.jpg)
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/IMG_20230331_144636-1024x753.jpg)
Пругу Кучево-Бродице у Хомољу, дугу 16 километара, омладинци су градили 1948. године. У изградњи је учествовало 80 бригада са око 11 хиљада омладинаца и омладинки који су на њој као највеће препреке прокопали тунеле „Нересница“ (402 м) и „Превелац“ (300 м).
„Панчевачку пругу“, од села Овче до Бесног Фока, у дужини од 32 километара, кроз Панчевачки рит, односно ПКБ, изградиле су 1948. године 20 омладинских и четири фронтовске, односно синдикалне бригаде, са укупно 4500 градитеља.
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/IMG_20230331_144228-1024x580.jpg)
![](https://infrazs.rs/wordpress_3/wp-content/uploads/2023/04/IMG_20230331_144519-931x1024.jpg)
Шабац-Зворник, пругу дугу 47 километара, градиле су 1949. године омладинске и фронтовске бригаде, као и припадници ЈНА.
Својим добровољним радом бригадири су учествовали и у изградњи Пионирске пруге у Београду.
Након Другог светског рата, до 1990. године, око два милиона младих градитеља је широм тадашње Југославије, преко 130 милиона радних дана уградило у 16 омладинских пруга, ауто-пут „Братство-јединство“, 11 фабрика, 5 хидроелектрана, регулацију великих и мањих водотокова, пошумљавање на хиљаде хектара, изградњу великог броја зграда и мноштво инфраструктурних објеката.