На прузи Београд – Ниш, дугој 230 километара, која ће се наставити на брзу пругу Београд – Будимпешта, возови ће се кретати брзином од 200 километара на сат.
-Реч је о једном од највећих пројеката до сада, и то не само инфраструктурних. Пројекат је вредан две милијарде и 775 милиона евра, од чега нам Европска Унија поклања 610 милиона евра. Из буџета Србије издваја се 525 милиона евра, а остатак ће по најповољнијим каматама бити финансиран од Европске инвестицона банке са 1,1 милијарди евра и Европске банке за обнову и развој са 550 милиона евра, – истакао је председник Вучић, обраћајући се гостима и представницима медија у железничкој станици Београд Центар, након потписивања уговора.
Један од највећих пројеката икада у Србији
Председник Вучић поручио је да ће Србија када је реч о пругама у наредних десет година покушати не само да буде најбоља у региону, већ и да иде у корак са развијеним европским земљама.
Подсетио је да од 2000. године, од када радимо са Европском Унијом, укупно смо за инфраструктурне пројекте добили 420 милиона евра, а нама ЕУ сада даје 600 милиона евра на поклон, из чега се види да је ово највећа помоћ и подршка.
“За ово живите. Са комесаром Вархељијем сам гледао плате из децембра – Ниш 670 евра просечна, 680 у Крагујевцу, а на Врачару 1.250, на Новом Београду 1.150, у Новом Саду 880 евра, онда видите да морамо много тога у централну Србију да улажемо, у југ Србије”, рекао је Вучић, и истакао да ће изградња брзе пруге до Ниша имати велики значај за развој Србије и привлачеwе компанија, што је услов за останак људи у земљи, пре свега на југу Србије.
Председник је поручио да је изградња брзе пруге Београд – Ниш од фантастичног значаја, и да она неће повезати Србију само са Мађарском, Аустријом и централном ЕВропом, већ са целим регионом.
-Ово је повазивање и са Северном Македонијом и Грчком, касније и Албанијом и Турском, подвукао је Вучић, напомињући да је завршен и тендер за изградњу пруге Ниш – Димитровград.
Од 2027. из Ниша до Београда за 100 минута,
до Новог Сада за два сата
“Ниш ће бити на сат и 40 минута удаљен од Београда, а сада не можете колима без два и по сата да стигнете, а возом треба шест сати”, рекао је Вучић.
– Изградњом брзе пруге, како се очекује до 2027. године, биће могуће путовати од Ниша до Новог Сада за само два сата, а за сат и по од Ниша до Београда. Када цео пројекат буде готов,
Из Београда ће се до Софије стизати “брзином муње” за два и по сата, а до Будимпеште за два сата и 40 минута. Додао је и да ћемо имати брзу пругу од Суботице до Ниша, као и да ће се од Ниша до Будимпеште стизати за мање од четири и по сата.
“То је боље него да идете авионом. Због тога ће бити отворен велики број нових фирми. Нисмо могли ни да сањамо да је тако нешто могуће. Данас уз помоћ наших европских пријатеља то је могуће и хвала им на томе.
Председник је захвалио свим пореским обвезницима Европске Уније и истакако да је то огромна помоћ. “И да мало убрзате, немојте да ме питате следећи пут што сте радили са Кинезима. Сад видите да нисмо радили са Кинезима због корупције, него због брзине. Сад кад мало убрзамо и кад добијемо 600 милиона евра, ми ћемо да радимо са Европљанима, – рекао је председник.
Развој Србије и нова радна места
Он је истакао и да мора да се размишља о деоници Ваљево – Врница дугој 209 километара, на барској прузи и додао да су Европљани заинтересовани за ту деоницу, за коју је раније преговарано са Русима.
-Биће тешка утакмица, морамо да видимо шта је најбоље за нас, али мислим да је тешко да било ко да боље услове од Европљана, истакао је председник, и рекао да ће се поправљати и пруге према Вршцу, Кикинди, Сомбору, Сталаћу и Краљеву, а најавио и завршетак изградwе нове станичне зграде у Београд Центру за 20. октобар ове године.
Вучић је најавио и да ће са Вархељијем разговарати и о подршци ЕУ и другим идејама, пре свега када је реч о школама и универзитетима. Он је истакао да Србија у Оливеру Вархељију има великог пријатеља и захвалио му на свему што је учинио за Србију.
Европски комесар за проширење Оливер Вархељи захвалио је на добродошлици.
“Драго ми је што сам поново у Србији. Чини се да Европа испоручује резултате. Путовали смо возом заједно са председником и амбасадорима земаља чланица ЕУ. Тиме смо хтели да обележимо развој пројекта Београд–Ниш, који ће се финансирати заједно са ЕИБ у износу од четири милијарде евра, а ЕУ даје 600 милиона евра бесповратне помоћи”, рекао је Вархељи.
Тај пројекат, како напомиње, може да промени реалност за грађане Србије и грађане целокупног региона.
Вархељи: Пројекат може да промени реалност за грађане Србије и региона
“Пруга Београд – Ниш биће кичма регионалног развоја и главна трговинска рута. То је инфраструктура која треба сваком инвеститору. Када бирате земљу, прва ствар коју гледате је повезаност, друго је поуздан извор енергије, а треће радна снага, поручио је Вархељи.
Према његовим речима, “овај воз треба да донесе нова радна места, улагања на југу Србије. Овај воз не само да треба да створи много ширу трговинску руту, већ и да пружи могућност грађанима Србије да до престонице дођу много брже. То значи и да допринесемо економском убрзању малих произвођача. Прошли пут када сам био овде потписали смо уговор о енергији. Данас овде имамо саобраћај који креће да се развија пуним замахом”, казао је Вархељи.
Према његовим речима, први део доприноса ЕУ енергетском пакету за Западни Балкан стигао је буџет Србије.
“Допринос који смо ми дали зарад правазилажења свих тешкоћа ове зиме – пренели смо око 150 милиона евра у буџет Србије. Надамо се да ћемо тиме моћи да ублажимо ефекте енергетске кризе”, истакао је Вархељи.
Догађају у Прокопу присуствовали су министри Горан Весић, Синиша Мали, Тања Мишчевић, Дубравка Ђедовић, шеф Делегације ЕУ у Србији Емануеле Жиофре, амбасадори земаља ЕУ и други гости, као и Небојша Шурлан, генерални директор “Инфраструктуре железнице Србије” и генерални директори других железничких компанија.
Брза пруга у три етапе
Споразум који је потписан 28. фебруара 2023. године, односи се на донацију ЕУ вредну 265 милиона евра, за градњу деонице Сталаћ–Ђунис, која ће се прва радити, јер је за ту деоницу идејни пројекат већ завршен и одобрен, а реч је о 17,7 километара пруге.
Почетак радова на изградњи брзе пруге Београд – Ниш планирана је за 2024. годину.
Изградња ће се одвијати у три етапе и то: Београд – Велика Плана, Велика Плана – Параћин, Параћин–Ниш.
Средства се неће издвојити одмах у целини, него како се буде радила која етапа и завршавао и одобравао идејни пројекат које ће одобравати ревизорска комисија.
На брзој прузи Београд–Ниш се очекује 2,3 милиона путника годишње.