Потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић у недељу, 3. јуна, обишла је радове на реконструкцији пруге Пожаревац – Мајданпек. Она је том приликом поручила да ће од 21. новембра возови овом пругом ићи 80 километара на сат.
Генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“ Мирољуб Јевтић у железничкој станици Пожаревац упознао је потпредседницу Владе са пројектом реконструкције пруге дуге 90 километара између Пожаревца и Мајданпека.
Након тога, потпредседница Михајловић, челници железнице, локалних самоуправа и округа и представницима медија, шинским возилом превезли су се до места на којем се тренутно изводе радови на реконструкцији пруге.
„Инфраструктура железнице Србије“ 21. маја ове године у оквиру текућег одржавања почела је реконструкцију регионалне пруге Пожаревац – Мајданпек. Рок за завршетак радова је 180 дана.
Михајловићева је после обиласка радова, рекла да се пруга реконструише у целини први пут после 80 година и да је данас на појединим њеним деоницама брзина само десет километара на сат.
Она је нагласила да постоје и историјски разлози да овај крај не остане са пругама које нису реконструисане, јер је прва пруга у Србији изграђена управо у Мајданпеку 1882. године, две године пре пруге Београд – Ниш.
Корак напред, све више нових пруга
Присуствујући у Пожаревцу и обележавању славе железничара Светог цара Константина и царице Јелене, потпредседница српске Владе истакла је:
“То говори једну велику ствар о железничарима, да су успели да сачувају железницу и у добрим и у тешким тренуцима. У последњих неколико година, посебно 2017. и 2018, показали смо колико можемо да унапредимо железницу кад радимо заједно”, рекла је Михајловићева, и подсетила да је железница била у расулу кад је 2014. преузела ресор, што се види и по стању пруга.
– То што после 80 година крећемо у реконструкцију тужно је за оне који се нису тиме бавили, али је и корак напред, и радићемо да таква буде свака пруга, а верујем да ово не сме да буде последња коју железница реконструише сопственим средствима. Овом пругом возови ће ићи 80 километара на сат, а пругом Београд – Будимпешта 200 километара на сат, као што ће, надам се, ићи и пругом Београд – Ниш”, рекла је Михајловићева.
Она је истакла да Влада Србије у модернизацију железнице улаже око шест милијарди евра, а да је укупна вредност свих пројеката у инфраструктури, оних који се реализују и оних који су планирани, 16 милијарди евра и најавила да српска Влада има у својим плановима и улагања у путну инфраструктуру у овом региону, јер источна Србија не може да се развија без добре саобраћајне повезаности.
Генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“ Мирољуб Јевтић захвалио је Влади Србије на великим улагањима у железницу, пре свега на железничком Коридору 10 и Коридору 11, и додао да се материјал са коридора користи за реконструкцију регионалних пруга, којих ће ове године бити реконструисано више од 250 километара.
– До краја августа биће завршена пруга која спаја Шабац са Лозницом до границе са БиХ, а до октобра и 112 километара пруге од Новог Сада до Панчева, – рекао је Јевтић.
Посао и за отправнике возова
Он је нагласио да је од регионалних пруга, пруга Пожаревац – Мајданпек највећи подухват, јер се максимално користе сопствени ресурси – машине и радници – и да ће ремонт много значити и за РТБ Бор, за Луку Прахово, за Мајданпек и друге општине у овом делу Србије. Јевтић је најавио и ремонт пруге између Пожаревца и Мале Крсне.
Јевтић је додао и да је данас расписан конкурс за 25 отправника возова који ће радити на овој прузи, као и тендер за реконструкцију пруге Јајинци-Мала Крсна, која се налази на Коридору 10, чија је укупна вредност 50 милиона евра, а која се финансира из кредита ЕВропске банке за обнову и развој.
„Инфраструктура железнице Србије“ ремонт пруге Пожаревац – Мајданпек изводи у сопственој режији, сопственом механизацијом и кадровима, а вредност радова који ће у наредних шест месеци бити реализовани на овој прузи износи око 30 милиона евра.
Ремонт пруге Пожаревац – Мајданпек од изузетног је значаја за читав Бранчевски и Борски округ, па су обиласку радова присуствовали и начелници ових округа Александар Ђокић и Мирослав Кнежевић, затим градоначелник Пожаревца Бане Спасојевић, као и председници општина Новица Јаношевић и Дејан Вагнер. Они су били јединствени у оцени да је реконструкција пруге Пожаревац – Мајданпек велико охрабрење за грађане овог дела Србије јер омогућава бржи развој привреде и туризма и доказ на држава мисли на источну Србију, нас чему су захвалили Влади Србије.
У станици Пожаревац 3. јуна обележена је и слава железничара „Цар Константин и Царица Јелена“. На тај дан 1889. године држава Србија преузела је управљање српским железницама.
Током ремонта пруге Пожаревац – Мајданпек, на градилишти ће свакодневно бити између 35 и 50 радника „Инфраструктуре железнице Србије“. Радовима ће бити обухваћени замена шина, прагова и туцаника, замена колосечне решетке, машинско решетање и регулисање колосека. При ремонту пруге максимално ће се користити материјали придобијени приликом ремонта пруге са коридора.
Пруга у изузетно лошем стању, пет година без путничких возова
На читавој траси пруге најтежа је деоница Пожаревац – Бабушинац, дуга осам километара, на којој се налази и тунел дугачак 975 метара, у којем ће такође бити реконструисан колосек. Након што радови на овој најтежој деоници буду завршени, почеће паралелни радови на реконструкцији пруге и из правца Пожаревца и из правца Мајданпека, како би „Инфраструктура железнице Србије“ обновљену пругу што пре предала на коришћење привреди и грађанима Србије.
Пруга Пожаревац – Мајданпек данас је у изузетно лошем стању.
Пруга је једноколосечна и изграђена 1938. године. До данас су на овој прузи ремонтоване само поједине њене деонице, у укупној дужини од око 40 километара и то још 1991. године. Због тога је на педесет километара ове пруге брзина возова данас само од 10 до 20 километара на сат, а на преосталих 40 километара пруге свега 50 километара на сат.
Због оваквог стања пруге, путнички возови између Пожаревца и Мајданпека већ пет година не саобраћају, а последњи пут прошли су овом трасом 20. јуна 2013. године.
Овом пругом просечно дневно прође свега пар теретних возова, а удаљеност од 90 километара прођу за чак четири сата.
Након ремонта, брже од аутобуса
Ремонтом пруге биће створени услови за поновно успостављање путничког железничког саобраћаја између Пожаревца и Мајданпека, а време путовања са садашњих четири сата биће скраћено на 75 минута. Поређења ради, аутобуси између Пожаревца и Мајданпека просечно саобраћају дуже од два сата.
Носивост пруге биће ремонтом повећана са садашњих 16 на 22,5 тона по осовини.
Ремонт пруге и повећање њеног осовинског оптерећења, од изузетног су значаја за привреду овог дела Србије. Наиме, за железнички правац Пожаревац – Мајданпек везани су значајни привредни системи, као што су: Лука Прахово, РТБ Бор, рудници Мајданпек, Каона и Костолац, Стиг и железара Смедерево. Пруга Пожаревац – Мајданпек повезује се са Коридором 10 у станици Мала Крсна, а тренутно се због лошег стања ове пруге роба из Прахова и Бора до Београда отпрема преко Ниша.
Са локалним самоуправама дуж целе деонице успостављена је изузетна сарадња, пре свега по питању грађевинског уређења путних прелаза између Пожаревца и Мајданпека.
Захваљујући реконструкцији пруге у овом делу Србије путнички и робни железнички транспорт постаће бржи, ефикаснији и конкурентнији.