Пакет техничке помоћи подразумева три пројекта. Први пројекат има за циљ да помогне Инфраструктури железнице Србије да унапреди своје корпоративно управљање, док ће се други пројекат бавити унапређењем оперативних перформанси предузећа.
Трећи пројекат техничке помоћи уследиће почетком 2024. године и биће усмерен на помоћ железничком сектору у успостављању независног регулатора тржишта и интеграцију српске железнице у транспортно тржиште ЕУ.
„Инфраструктура железнице Србије“ покренула је свеобухватан програм за унапређење свог корпоративног управљања и оперативних перформанси, за чију реализацију техничку помоћ финансирају ЕБРД и Италија, преко Централноевропске иницијативе.
Ова техничка помоћ део је пројекта изградње и модернизације 230 километара брзе пруге Београд – Ниш, за чије финансирање су финансијски пакет од 2,2 милијарде евра заједнички обезбедили ЕБРД (кредит од 550 милиона евра), Европска унија (инвестициони грант од 598 милиона евра) и Европска инвестициона банка (кредит од 1,1 милијарде евра).
Небојша Шурлан, генерални директор Инфраструктуре железнице Србије, захвалио се Европској унији као највећем и најважнијем донатору, као и Европској банци за обнову и развој и Европској инвестиционој банци, за њихову подршку у модернизацији железничког саобраћаја у Србији, унапређењу повезаности и интеграцији српске железнице у ширем региону и Европи.
-Све ће то омогућити да се српске железнице модернизују до краја ове деценије, у складу са потребама и очекивањима њених грађана, привреде и државе и да заузму место које заслужују на мапи развијених европских путева, – рекао је Шурлан.
Међутим, сматра Шурлан, модернизација железничке инфраструктуре Србије сама по себи није довољна да би транспортни систем земље био ефикасан, модеран и организован.
„Управо због тога је овај пакет техничке помоћи изузетно важан за железничку инфраструктуру Србије. На основу најбољих примера међународне праксе унапредићемо и ојачати корпоративно управљање, законску регулативу и комерцијално пословање наше компаније, у оквиру свеобухватне реформе железничког сектора у Србији. Пројекти које данас почињемо омогућиће нам да брже и боље интегришемо српске железнице у транспортни систем Европске уније. На тај начин ће свеобухватна модернизација железничке инфраструктуре у Србији добити свој пуни значај и вредност“, закључио је Шурлан.
Матео Коланђели, директор ЕБРД-а за Западни Балкан, изјавио је: „Задовољство нам је што смо удружили снаге са нашим европским партнерима како бисмо помогли железници Србије да подигне стандарде у погледу управљања и пословања. Убрзавање преласка са друмског на железнички саобраћај је кључни приоритет за ЕБРД и у складу са тим финансирамо и пројекте обнове возног парка, рехабилитације железничких колосека и модернизације регионалних железничких депоа са циљем да путовање железницом у Србији буде удобније, брже и поузданије“.
Почетак имплементације пакета техничке помоц́и вредног милион евра озваничен је 27. новембра 2023. године, у представништву ЕБРД-а у Београду у присуству Небојше Шурлана, генералног директора Инфраструктуре железнице Србије, Алесандра Брагонција, шефа регионалног представништва за западни Балкан у Европској инвестиционој банци, и Матеа Коланђелија, директора ЕБРД за западни Балкан, као и представника делегације Европске уније у Србији, Транспортне заједнице, Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и Дирекције за железнице.