„Вуков споменик“ ће након скоро три деценије бити ове године реконструисан, инвестиција три милиона евра

У првој половини 2022. већ су обновљена и уређена четири улаза у железничку станицу „Вуков споменик“, опрани у и окречени зидови и стубови, а до краја године, поред осталог, биће реконструисана електрична инфраструктура, замењени светлосни трансформатори и обновљено осветљење у станици и постављене нове информативне табле.

Средства су обезбеђена захваљујући великој помоћи и подршци државе и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, са циљем да се станици „Вуков споменик“ врати сјај и многе њене функције унапреде.

-Железничка станица „Вуков споменик“ је јединствен и један од најрепрезентативнијих и најзахтевнијих грађевинских објеката на железници. Свакодневно кроз „Вуков споменик“ пролази 116 путничких возова. Од тога, дванаест возова саобраћа између Београд Центра и Вршца, а 104 су у систему београдске градске железнице БГ Воз. Реч је о возовима који саобраћају на релацијама од Овче до Батајнице, Ресника, Лазаревца и Младеновца. Из „Вуковог споменика“ се до Карађорђевог парка стиже за два, до Прокопа за пет, до Новог Београда за девет, а до Батајнице за 24 минута. До Раковице се возом из Вуковог споменика стиже за десет, а до Ресника за 18 минута. И, најзад, до Панчевачког моста возом се стиже за три, а до Овче за 19 минута. Први воз из „Вуковог споменика“ креће ујутру у 6.11, а последњи у 23.03 сати. И најзад, кроз станицу пролази дневно и двадесетак теретних возова, током ноћи када нема путничког саобраћаја, – објашњава Душан Веселиновић, шеф железничке станице „Вуков споменик“.

Железничка станица „Вуков споменик“ отворена је 7. јула 1995. године, као један од најсавременијих и најмодернијих објеката Србије тога доба. „Вуков споменик“ омогућио је пре скоро три деценије развој градске железнице у Београду, спајајући три краја главног града: Батајницу, Ресник и Панчево. Био је то почетак остварења идеје о брзом масовном шинском превозу у Београду.

Међутим, у протеклих 27 година, осим текућег одржавања, није било озбиљније реконструкције „Вуковог споменика“, а станица је делила судбину целокупног железничког саобраћаја у Србији. Захваљујући одговорном, савесном и пожртвованом раду запослених који су у протекле три деценија радили у „Вуковом споменику“, станица је сачувала своју функционалност и у саобраћајном смислу задовољава потребе путника.

„Вуков споменик“ изграђен је на дубини од 40 метара испод земље, што ову станицу сврстава у ред најдубљих железничких објеката у Европи. Површина вестибила је две и по хиљаде квадратних метара, а саобраћајни део станице састоји се од две тунелске цеви са колосецима, као и централним и бочним перонима дужине  220 метара. „Вуков споменик“ карактерише коси тунел нагиба 30 степени, пречника седам и по метара и дужине 65 метара, у који су смештене покретне степенице које повезују станични вестибил и перон.

Станица, иначе, има три нивоа за путнике – један је пешачки прелаз преко галерије, други је простор где се налазе неке техничке службе, полиција, шеф станице, као и шалтери за продају карата. Трећи ниво је перон на 40 метара дубине. Али, испод другог нивоа постоји још један, који путници не виде, али је кључан за функционисање станице – технички ниво са ког се одржавају покретне степенице и електричне инсталације.

У „Вуковом споменику“ спроведене су најсавременије мере заштите и безбедности за овакву врсту објекта. Наиме, Централни систем за надзор и управљање обухвата четрдесетак подсистема, од расвете, видео надзора и информативних система, преко климатизације, детектора и противпожарне заштите, па све до евакуационих излаза, који ову железничку станицу сврставају у ред најсигурнијих објеката.

-Железничка станица „Вуков споменик“ има четири улаза и сви су јако добро одржавани. Међуи њима је и улаз број 3, из Рузвелтове улице. ПОред тога, постоје и улази у Тржни центар, који су у јако лошем стању, али за њих није задужена „Инфраструктура железнице Србије“, – објашњава Јово Јахура, заменик шефа станице „Вуков споменик“.

Према његовим речима, станица има и лифт. Особе са инвалидитетом и оне које се отежано крећу могу да га користе шпо потреби и уз најаву. То је шести улаз директно из Рузвелтове улице. Чак 21 особа може да стане у стари, али брзи лифт који преваљује 40 метара до излаза у Рузвелтову улицу.

На десном колосеку педесетак метара од просторија отправника возова налази се и Булбудерски бунар, који је ограђен и заштићен.

У оквиру пројекта модернизације целокупног железничког саобраћаја у Србији, и „Вуков споменик“ ће ове године добити нови, лепши и савремени изглед, повратити некадашњи сјај и потврдити да је једна од наших најлепших железничких станица.

Posted in Вести.