„Инфраструктура железнице Србије“ је потписала је Уговор за повећање безбедности на путним прелазима са конзорцијумом који чине загребачки „Алтпро“ и београдски „Сигналинг“. Укупна вредност овог изузетно важног уговора је око 6,9 милиона евра, а средства су обезбеђена из зајма Европске банке за обнову и развој.
У оквиру активности на повећању безбедности на путним прелазима, министар саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре Томислав Момировић обишао је 17. Јуна 2022. године путни прелаз у Ресник, где га је дочекао генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“ Небојша Шурлан, са сарадницима.
У наредних годину дана модернизација 250 путних прелаза
Министар Момировић најавио је да ће до половине наредне године бити започета модернизација око 250 путних прелаза у Србији, у вредности од 43 милиона евра, уз помоћ Европске банке за обнову и развој и Светске банке. Он је поручио да ће то бити највероватније највећа инвестиција у безбедност железничког саобраћаја у претходној деценији.
Министар Момировић рекао је да у наредним годинама морамо много више да инвестирамо у безбедност саобраћаја и све путне прелазе учинимо максимално безбедним.
Према уговору обавезе конзорцијума „Алтпро“ и „Сигналинг“ су да за сваки од 35 путних прелаза изради пројектну документацију и угради опрему за осигурање путних прелаза, затим постави друмску вертикалну и хоризонталну сигнализацију, као и да обави комплетно грађевинско уређење путних прелаза.
Постављање првих система за регулисање саобраћаја преко путних прелаза очекује се у наредних месец дана, а цео овај пројекат према потписаном уговору требао би да буде завршен за годину дана.
Овај уређај самостално управља радом полубраника, као и светлосном и звучном сигнализацијом на путном прелазу. Улога овог дела опреме је да учеснике у друмском саобраћају обавештава о наиласку шинских возила.
Сам уређај је дизајниран и сертификован за највиши ниво безбедности на пругама, а овакви уређаји су наишли на широку примену на европским пругама.
Уређај за највиши ниво безбедности на пругама
Централни део опреме за осигурање путних прелаза типа биће смештен у типизирану кућицу смештену непосредно поред путног прелаза.
Принцип рада сигнално – сигурносног уређаја је прилично једноставан.
Када се воз на удаљености од два километра прилижава путном прелазу, активирају се сензори који шаљу сигнал софтверу у кућици на путном прелазу. Затим овај уређај даје задатак да се рампа спушта уз истовремено укључивање трепћућег светла на саобраћајном знаку и активирању јаке сирене која обавештава учеснике у друмског саобраћају о скором наиласку воза. Када се воз удаљи на два километра од путног прелаза активира се сензор који потом истом процедуром омогућава прелазак друмских возила. Тиме је обезбеђена максимална безбедност свих учесника у саобраћају.
На прелазима у Србији до сада је уграђено 14 оваквих система за обезбеђивање преласка пруге у нивоу и на њима нису забележене никакве несреће, што најбоље показује колико се пажње посвећује повећању безбедности на путним прелазима.
Према пројекту „Инфраструктуре железнице Србиије“ за повећање безбедности железничког саобраћаја нови уређаји ће бити постављени на 35 путних прелаза широм Србије. Од тих 35 путних прелаза на којима ће бити подигнут ниво осигурања, чак 29 их је до сада било осигурано механичким браницима, 4 саобраћајним знацима вертикалне друмске сигнализације и троуглом прегледноси, а 2 полубраницима са светлосном саобраћајном сигнализацијом.
Путни прелази који ће бити обезбеђени
У овом периоду предвиђено да се на деоници пруге Београд Центар – Прешево уреде путни прелази код Багрдана (на деоници Лапово – Багрдан), затим путни прелази Јухор (у Јагодини), Бујановац и Прешево. На прузи Београд Центар – Велика Плана предвиђено је подизање нивоа осигурања на путном прелазу Колари, а на прузи Београд центар – Вршац-радови ће бити изведени на путним прелазима Владимировац, Уљма и Вршац.
На прузи Лапово – Краљево – Косовска Митровица Север предвиђена је уградња опреме на путном прелазу Крагујевац блок 1 и у Звечану.
На траси Суботица – Богојево нови изглед добиће два прелаза у Буковичким Салашима, Гаковачки прелаз, као и у Сомбору. Од Суботице до Хоргоша на призи чија је модернизација и електрификација у завршној фази биће уређен путни прелаз у стајалишту Суботица Јавна складишта, док ће на прузи од Панчева преко Зрењанина бити уређен прелаз Зрењанин Фабрика.
Од Банатског Милошева до Суботице предвиђена је реконструкција прелаза у селу Ором, док су на прузи Нови Сад – Оџаци – Богојево предвиђени радови у Парагама, као и на два путна прелаза у месту Богојево Село.
Радова ће бити и на путном прелазу Вилово Гардиновци који се налази на прузи Нови Сад – Римски Шанчеви – Орловат Стајалиште.
На отвореној прузи између Лознице и Лешнице, која се налази на траси Рума – Шабац – Зворник предвиђено је уређење једног путног прелаза.
Нови систем повећања безбедности саобраћаја преко путних прелаза биће постављен на чак седам локација на прузи Мала Крсна – Бор – Вражогрнац, од чега на пет укрштања пруге и пута у Кучеву, као и у Рготини и Звижду.
У селу Радинац, на прузи Смедерево – Мала Крсна такође је предвиђено постављање савременог путног прелаза. Од Ниша до Прахово Пристаништа биће инсталирана три путна прелаза – Зајечар, Тамнич и Блок 2 у Неготину.
И најзад, од Марковца до Ресавице предвиђена је уградња безбедносног система у Деспотовцу и Дворишту код Деспотовца.