Обраћајући се најпре на мађарском, председник Србије Александар Вучић поручио је „Ко сме, тај побеђује!“, а затим наставио:
-Србија и Мађарска могу много тога заједно да ураде, као што су већ урадили по питању снабдевања гасом. Захвалан сам мађарском председнику Владе, због тога што је уз много храбрости направио услове за потпуно нове односе у које ми Срби верујемо, да ће снажнија и јача Србија значити снажнију и јачу Мађарску , као што смо сигурни да снажна и јака Мађарска значи и снажна и јака Србија. То никада кроз нашу историју није било и срећан сам и поносан што у Хоргошу тако нешто могу да изговорим – рекао је Вучић.
Председник Србије поручио је Србима и Мађарима да заједно можемо много тога да урадимо и да смо заједно многоструко јачи, рекавши:
„Премијер Орбан и људи из мађарске Владе на многим међународним скуповима имали су много више жеље и храбрости да нешто ураде за Србију него неки наши људи. Они нису имали оно „али“, увек су били за Србију. Онако како нисам сигуран да су Срби увек били за Мађаре, али и то се мења.“
Заједно можемо много тога да урадимо
-Предвиђени завршетак радова на прузи Суботица – Сегедин је новембар следеће године, после чега ће наше две земље добити најмодернију железничку деоницу, са најбољом техничком опремом, безбедносним системима, која ће бити оспособљена за оптерећење од 22,5 тона по осовини. Биће потпуно обновљене и модернизоване станичне зграде у Палићу, Бачким Виноградима и Хоргошу, као и стајалишта Јавно складиште и Хајдуково, а бише реконструисано и тринаест путних прелаза у нивоу и два подходника, – рекао је председник Вучић, и истакао да је Идејни пројекат финансирала Европска Унија у оквиру ИПА програма Мађарска – Србија, док је Србија обезбедила 86,7 милиона евра кроз кредит ОТП банке и из буџета.
Председник Вучић истакао је да ће реконструкцијом и пуштањем у промет ове трасе дуге 27 километара бити унапређене транспортне и путничке везе у региону између два града Суботице и Сегедина и ојачане економске, културне и пријатељске везе Мађарске и Србије и између Срба и Мађара, а цео простор постаће развојно чвориште за туризам, трговину и развој наше културе и народа.
„Грађани и привреда ће имати директан приступ интермодалној луци Баја на Дунаву и луци Сегедин на Тиси, као и логистичким центрима у Војводини и Београду.“
-Пруга Суботица – Хоргош ће се у станици Суботица прикључивати на брзу пругу Београд – Будимпешта, чиме корисници добијају приступ југоистоку и северозападу Европе, – поручио је председник Србије, и цитирао речи Данила Киша, који је говорио да су за њега возови легенда и мит.
Мађарска за чланство Србије у ЕУ
Председник мађарске Владе Виктор Орбан рекао је да би границе Европске Уније требало да буду много ниже, на југу континента, и да би грађани Србије требало одавно да пролазе у Мађарску и Европу без пасоша.
Орбан је истакао да се свечаност одржава на шенгејској граници, али да спољна граница ЕУ не би требало да буде ту.
-Сви добро знамо да је Србија капија Балкана и кључна земља за безбедност Европе. Желим да потврдим јасно и гласно да се Мађарска залаже за чланство Србије у ЕУ, јер у Србији има великог брата. Истина је и знамо да је Србија већ годинама спремна за улазак у ЕУ, – подвукао је премијер Орбан, и истакао да се полако поставља питање да ли Србија жели да уђе у ЕУ и да ли ће имати коме или чему да се придружи.
Симбол сарадње и заједничког напретка
Он је навео да се налазимо у необичној ситуацији, јер желимо да обновимо железничку линију стару 150 година, али у ствари постављамо камен темељац:
-Ово је симбол сарадње и заједничког напретка Мађарске и Србије, Мађара и Срба који граде нову заједничку будућност, – истакао је Орбан, и наставио:
-Могу да вам кажем да су стране силе увек доносиле само немир и рат. Све оно што је долазило споља доводило је до конфликта и уназађења оба народа. Дошло је време да Србија и Мађарска узму судбину у сопствене руке, – рекао је премијер Мађарске.
– Ми радимо заједно са Вучићем на изградњи железничке линије између Будимпеште и Београда, а такође смо спремни да радимо и на успостављању линије између Суботице и Баје. Али, то је све висока политика. Оно што је из аспекта живота грађана важно је да ћемо ову железничку линију изградити и да ће се возом између Хоргоша и Сегедина путовати 35 минута, а радимо и на томе да се обезбеди што једноставнија контрола на граници, – поручио је премијер Мађарске Виктор Орбан.
Почетак радова на реконструкцији пруге озваничен је пред великим бројем присутних грађана, а међу званицама су били и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић, председник Покрајинске владе Игор Мировић, председник Скупштине Војводине Иштван Паштор, генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“ Небојша Шурлан и бројни други гости.
Нова пруга у новембру 2022. године
Пруга Суботица – Хоргош – граница са Мађарском је неелектрифицирана, регионална и прекогранична пруга, која повезује регионалне центре на територији Србије и Мађарске. Пруга се из Суботице и Хоргоша преко државне границе, наставља на мађарској територији у дужини од 12,6 км до Сегедина. Изграђена је 1885. године, као део тада изузетно значајне железничке магистрале Баја – Суботица – Сегедин.
Извођачи радова на реализацији овог пројекта „Карин Комерц МД“ из Ветерника и руска компанија „РЖД Интернешнл“, а вредност посла је око 10,2 милијарде динара.
Уговор о реконструкцији и модернизацији железничке пруге Суботица – Хоргош – граница са Мађарском, потписали су 12. јуна 2021. године у Београду у име Владе Републике Србије министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић и генерални директор ,,Инфраструктуре железнице Србије“ Небојша Шурлан са конзорцијумом ,,Карин Комерц МД“ из Ветерника и „РЖД Интернешнл“, као извођачима радова.
Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре својим Решењем од 9. септембра 2021. године, дозволило је инвеститору „Инфраструктури железнице Србије“ извођење радова на деоници отворене пруге станица Хоргош – државна граница дугој око три и по километра, у оквиру пројекта реконструкције и модернизације железничке пруге Суботица – Хоргош – државна граница са Мађарском – (Сегедин).
На првој деоници од станице Хоргош до државне границе Хоргош, у потпуности су завршени припремни радови и демонтиране шине, а у току су земљани радови, који обухватају израду прелазног и заштитног слоја, подпорног зида, као и пропуста и подвожњака, а започело је и постављање темеља за стубове контактне мреже, као и за сигнално-сигурносне уређаје.
У оквиру досадашњих припремних радова извођачи радова су уклонили стару железничку инфраструктури на деоници од држане границе до Бачких Винограда у дужини од око тринаест километара.
По завршетку модернизације и реконструкције, ова пруга биће једна од најмодернијих електрифицираних европских железничких деоница, којом ће возови саобраћати брзином до 120 км/сат.