Поред председника Вучића, у возу су били и церемонији присуствовали и председник покрајинске Владе Игор Мировић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић, генерални директор Руских железница Олег Белозјоров, амбасадор Руске Федерације у Србији Александр Боцан – Харченко, генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“ Небојша Шурлан, као и бројне друге званице.
-Приводимо крају овај велики посао заједно са нашим руским пријатељима. Говоримо како нам је лепа природа и како нам је леп поглед на Дунав, а ја бих да истакнем колико је величанствен овај вијадукт и нагласићу да нисмо имали ништа слично до сада. Презадовољан сам и могу да кажем само велико хвала нашим пријатељима, пресрећан сам што ће људи моћи да бирају којом ће се брзином возити. Хоћу да се захвалим свим радницима и свим ангажованим људима из Владе Србије који су вредно радили на овом пројекту. Честитам свим грађанима Србије, а за шест месеци да се заједно провозамо до Новог Сада, па да видимо за колико ћемо стићи и да покажемо да су овакве ствари могуће и у Србији, а не само негде у свету, – истакао је председник Вучић.
Председник је поручио да ће пруга комплетно бити завршена до краја године, а да ће онда почети терстирање возова на највеће брзине, а затим и комерцијална употреба пруге, и најавио да ће за саобраћај бити набављена три нова воза швајцарске компаније „Штадлер“.
-При воз стиже већ у октобру и тренутно је најмодернији у Европи.Све станице ће бити лепе и чисте.Ми се стидимо себе и својих успеха.Људи се смеју када чују да је ово што смо изградили боље него у Швајцарској, али то тако јесте. Возио сам се до Светског економског форума у Давосу возом, и зато кажем да ћемо имати најбољу пругу и возове. Ово је друго лице Србије, друга земља.Људи су заборавили шта су возови. Док се буду возили моћи ће да уживају у погледу на Дунав, – поручио је Вучић.
-Од Краља Милана и стицања независности 1878. године, када је почела изградња пруге, Србија је много изгубила и дошло је време које ће нас спојити са Европом и светом. То значи, између осталог, да можемо да будемо једнако успешни као и други, да можемо да имамо добре тунеле и друге објекте инфраструктуре, возове којима можемо брзо да стигнемо с једне на другу тачку, – рекао је председник и додао:
“То је нешто што немамо, нисмо ни сањали да ћемо да имамо у Србији. Обично се трудимо да пронађемо и кажемо нешто лоше, јер је лакше критиковати, него говорити лепе ствари. Али, поносам сам што сам овде и што не могу ништа лоше да кажем, већ само велико хвала РЖД-у, нашим руским пријатељима, руским и српским градитељима”, рекао је Вучић, и додао да је посао државе Србије да то плати, што она и чини.
-Ово је нешто што остаје иза нас, ово је нешто чиме ћемо доприносити напретку зелене агенде у Србији. У питању су велике ствари за Србију. Што смо мислили да је могуће само у другим, много већим и економски јачим земљама, показало се може и овде. Када грађани Србије верују у себе, могу да ураде много, и не морају да буду слабији од других. Само поверење у себе доводи до оваквих резултата, – рекао је Вучић.
Председник Србије најавио је и да предстоји још дуго година и много успешне сарадње са компанијом Руских железница „РЖД Интернешнл“, која гради брзу пругу на деоници Стара Пазова – Нови Сад. Он је навео да су у току преговори око изградње Јединственог диспечерског центра у станици Београд Ранжирна у Макишу, са регионалним диспечерским центрима у Новом Саду, Нишу и Пожеги, који ће гарантовати сигурност железничког саобраћаја и омогућити на најбољи начин његову организацију на пругама, имајући у сваком тренутку у виду кретање возова.
-Очекујемо да ће с тим у вези договор са РЖД ускоро бити постигнут, – рекао је председник.
Поред тога, председник Вучић је такође навео и да је у складу са другим руским кредитом од 230 милиона долара почело преговарање о реконструкцији деонице Ваљево – Врбница, на барској прузи.
„Очекујемо потписивање уговора за 210 километара пруге кроз целу западну Србију. Потпис очекујемо до краја године“, објаснио је он.
Током вожње возом од старе железничке станице Чортановци до новог вијадукта на брзој прузи, машиновођа Слободан Сачић рекао је председнику да никада није возио по оваквој прузи и да једва чека да пруга буде пуштена у саобраћај.
-Машиновођа сам тридесет година и могу да Вам кажем да је задовољство возити по оваквом колосеку, – рекао је Сачић, на шта му је председник Вучић одговорио да му је драго када чује такве речи.
Објекти за будућност
Церемонији у Чортановцима присуствовао је и генерални директор Руских железница Олег Белозјоров, који је изјавио да је изградња вијадукта на деоници пруге Стара Пазова – Нови Сад, а у оквиру брзе пруге Београд – Будимпешта, била најзахтевнија деоница која је значила “борбу са природом”.
Он је истакао да овакав пројекат по својој сложености не постоји у читавом региону Балкана.
-У децембру ћемо бити спремни да предамо инфраструктурне објекте на деоници Стара Пазова – Нови Сад, а већ почетком идуће године, у оквиру другог уговора, планирамо да пре рока завршимо архитектонске и инжењерске радове и приступимо тестирању ради успостављања железничког саобраћаја, – рекао је Белозјоров.
Он је рекао да је са инжењерске тачке гледишта изградња вијадукта била веома захтеван пројекат, и да поједини његови стубови достижу висину осмоспратнице, али и да су поштовани сви еколошки захтеви и да је то најбољи доказ да грађевински радови могу бити постављени у хармонији са природом.
“То је један задатак који стоји пред нама и биће још захтевнији у будућности, јер морамо да очувамо природу коју имамо”, рекао је Белозјоров.
Истакао је да ће конструкција вијадукта стајати минимум 100 година и да је она будућност коју ће моћи да виде наша деца и унуци.
Белозјоров је додао да је тај део српске железнице најлепши не само у Србији, већ у овом делу Европе, наводећи да ће то привући још више туриста.
-Без сваке сумње, оно што сада видимо су плодови координисане реализације и у најскорије време то ће железнички систем Србије подићи на виши технолошки ниво, – поручио је генерални директор Руских државних железница, компаније која има преко милион запослених радника.
Допринос економском развоју Србије
и регионалној интеграцији
Амбасадор Руске Федерације у Србији Александр Боцан – Харченко рекао је да је ово „историјски догађај који показује да пројекат напредује и да ће ускоро бити завршен у предвиђеном року“.
-Овај пројекат реализује једна од највећих руских компанија која ради одговорно, свакодневно и у роковима. Чак и у најтежем периоду првог таласа короне и карантина, Руска железница није обуставила радове. Радили су без обзира на веома тешке услове. Ово је један од највећих пројеката, који се уклапа у привредни и економски развој Србије, а не само у наше билатералне односе, јер ће бити део инфраструктуре која повезује регион Балкана и Европу. Уклапа се и у идеју председседника Вучића о регионалној интеграцији. Нама је драго да Русија доприноси томе, – рекао је руски амбасадор.
Највећи инфраструктурни и инвестициони пројекат у региону
Модернизација и изградња двоколосечне отворене пруге Стара Пазова – Нови Сад, укључујући и изградњу тунела и вијадукта „Чортановци“, део су пројекта изградње пруге за велике брзине између Београда и Будимпеште. Радове изводи руска компанија РЖД Интернешнл.
Изградња тунела и вијадукта „Чортановци“ почели су 11. августа 2017. године, а радови на реконструкцији и модернизацији отворене пруге Стара Пазова – Нови Сад 16. марта 2018. године.
Вредност уговорених радова на изградњи отворене пруге Стара Пазова – Нови Сад износи 247,9 милиона долара, а укључујући и изградњу тунела и вијадукта „Чортановци“ укупно 585,5 милиона долара. Пројекат се финансира из кредита Руске Федерације за модернизацију српских железница.
Изградња тунела и вијадукта Чортановци, на траси пруге за велике брзине до 200 км/сат између Београда и Новог Сада, који пролазе кроз планину Фрушка Гора и налазе се у пловном делу Дунава, највећи је инфраструктурни и инвестициони железнички пројекат у овом делу Европе.
Грађевински радови на изградњи тунела и вијадукта у Чортановцима, на траси пруге за велике брзине до 200 км/сат између Београда и Новог Сада, завршени су 22. априла 2021. године, шест месеци пре планираних рокова. Изградња тунела „Чортановци“ обухвата две тунелске цеви, свака са по једним колосеком, укупне дужине 2,2 километра. Трећег априла 2020. године пробијена је десна тунелска цев дужине 1.086,5 метара. Лева тунелска цев, која је дуга 1.156 метара, пробијена је 5. јуна 2020. године.
Вијадукт лоциран непосредно уз десну обалу реке Дунав дуг је око три километра и носиће га 59 стубова, од којих је висина појединих стубова 26 метара, што се може упоредити са висином осмоспратнице.