То су данас, 23. априла, приликом обиласка тунела и вијадукта у Чортановцима поручили министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић, генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“ Небојша Шурлан и представници руске компаније “РЖД Интернешенал”.
Министар Момировић је истакао да је завршница ових инфраструктурно и технолошки посматрано најзахтевнијих радова уједно показатељ нове слике Србије и њеног економског оснаживања, уз поруку да су радови на изградњи тунела и вијадукта за брзу пругу коштали око 337 милиона долара.
“Ово је права победа наше политике, ово је оно што је обећавано од 2015. године када смо почели да спроводимо фискалну консолидацију, тунел код Чортановаца и вијадукт представљују најсложенији грађевински подухват на читавој деоници пруге од Београда до Будимпеште”, нагласио је Момировић.
Министар је подсетио на огромне напоре свих запослених на овим радовима, а који су у рекордном року завршили вијадукт и два тунела дужине од по 1,1 километар.
Напоменуо је да се радови одвијају 24 часа дневно, те да ће тунел код Чортановаца и вијадукт бити нешто што ће се у наредном периоду изучавати на грађевинским факултетима широм света.
Имајући у виду значај спајања два највећа града у Србији брзом пругом, Момировић је казао да простор између Београда и Новог Сада, заједно са та два града, генерише 65 одсто укупног бруто домаћег производа, подсетивши да ће се брзим возом стизати између престонице Србије и највећег града у Војводини за мање од пола сата, као и да ће круну радова представљати дан када том пругом пође први брзи воз.
-Уложили смо много енергије и труда, ангажовали смо најбоље домаће инжењере на овом пројекту, имали смо и тешке разговоре и лепе тренутке. Чека нас још много посла до краја, али треба имати на уму да је у технолошком и грађевинском смислу ово најзахтевнија инвестиција коју води Влада Републике Србије. Србија ће добити најмодернију и најбржу пругу у источној Европи, каквих је мало у Европи. Овако комплексан грађевински подухват у Србији нисмо имали последњих 30 до 40 година, – поручио је министар Момировић.
Директор “РЖД Интенешенал” Србија Мансурбек Султанов подсетио је да је председник Србије Александар Вучић на почетку пројекта оценио да руска железница ради као швајцарски сат, нагласивши да његова комапанија мери време да почетка пуштања ове пруге у рад.
“Били смо понекад и груби и водили смо тешке разговоре са представницима Владе Србије, али ми нисмо Французи, што каже један ваш званичник, и изгурали смо посао до пред сам крај”, навео је Султанов и додао да на овом делу пруге има још посла и да нема времена за губљење.
Према његовим речима, брза пруга кроз Србију биће плод заједничког рада, јер су овде, како истиче, били упослени и консултанти из Немачке, као и из Италије, што је била додатна гаранција.
“Мост код Чортановаца је један од најдужих мостова у Европи и најдужи железнички мост. Заједно са тунелом изграђен је пре рока”, нагласио је Султанов и подсетио да у другом делу пројекта мора да се постави контактна мрежа, спроведу додатна испитивања у виду динамичко-статичког оптерећивања и геометрије колосека, те је послао јасну поруку да ће и ти радови бити завршени на време.
Изградња самог тунела трајала је три године, у њему се тренутно одвија полагање горњег строја колосека, а приликом изградње биле су коришћене напредне руске и међународне технологије, које су тестиране, између осталог и приликом изградње олимпијских објеката у Сочију.
Изградња тунела и вијадукта почела је 11. августа 2017. године, а рок за завршетак радова био је 52 месеца.