Председник Републике Србије Александар Вучић обишао је 21. априла 2020. године радове на изградњи тунела и вијадукта „Чортановци“, на деоници пруге за велике брзине Београд – Будимпешта, између Старе Пазове и Новог Сада.
Ово величанствено градилиште је симбол свеукупног напретка Србије! Радови на изградњи вијадукта „Чортановци“ представљају највеће железничко градилиште у целој Европи, написао је прво председник Србије на свом званичном Инстаграм налогу Будућност Србије.
Радове изводи руска компанија РЖД „Интернешнл“, а и у условима ванредног стања због пандемије корона вируса одвијају се интензивно и без застоја.
Са председником Вучићем, највеће и најзначајније инфраструктурно градилиште у овом делу Европе обишли су и потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић, амбасадор Руске Федерације у Републици Србији, Александар Боцан Харченко, председник Покрајинске Владе Игор Мировић, као и директор РЖД Интернешнл у Србији Мансурбек Султанов.
-Велико вам хвала што на величанствен начин градите, правите нешто што ће бити забележено у историји. Овде буквално градимо будућност која ће бити записана у историји, поручио је председник Вучић, поздрављајући госте и посебно раднике који раде на овом пројекту.
Симбол свеукупног напретка Србије
Људи треба да знају да само овај део Стара Пазова – Нови Сад плаћамо 580 милиона долара, укупно 850 милиона долара кошта Београд-Нови Сад, а још 1,2 милијарде долара Нови Сад-Суботица. Огроман новац улажемо да бисмо имали најмодерније пруге, да бисмо могли да идемо просечно 200 километара на сат”, подвукао је он.
Вучић је казао да ће вијадукт, који је обишао, омогућити да за годину и пет месеци идемо преко 200 километара на сат овом пругом, са прелепим погледом на Дунав и Фрушку Гору, и да неће морати да се успорава.
Захвалио се, у свом обраћању, и руским пријатељима на посвећеном раду, најавивши да ће у суботу, најкасније у понедељак, примити руске лекаре који су дошли у Србију да помогну и који неуморно раде, дезинфикујући на стотине болница и домове за старе, који од ране зове до касно увече обављају тежак посао, борећи се за српске пријатеље као што би за своју руску браћу. Најавио је да ће се захвалити председнику Русије Владимиру Путину на тој помоћи.
Вијадуктом 200 км/сат
“Истовремено желим да кажем да ћемо наставити све грађевинске радове и молим компаније из нискоградње, посебно путева, да крену са пословима. Иако много радова нису били непрекинути, имамо делове компанија које нису спремне, и молим их да од понедељка буду у пуној форми и почну да раде”, нагласио је он.
Он је поручио да се Србија није одрекла ниједног од важних инфраструктурних пројеката и да је успела да сачува новац за то, иако је тешко предвиђати шта ће економија у свету да донесе. Казао је да је тешко предвиђати у свету шта ће економија да донесе, подсећајући да је цена америчке сировине јуче драстично пала, што показује да нико не може да предвиди шта ће да се збива, али да му се чини да ће Србија то спремније дочекати и да наши људи немају разлога за бојазност.
“Молим људе којима смо најавили да раде да буду спремни. Чини ми се да смо се навикли на мањи обим посла, касније устајање, мање одговорности. Морамо брзо да се пребацимо и покажемо да можемо да радимо више, најозбиљније и најодговорније”, истакао је Вучић.
Захвалност руским пријатељима
Председник се још једном захвалио и честитао радницима на ономе што су успели на величанствен начин да ураде, јер је тунелска цев дуга 1,1 километар фантастична и предивна и да се тачно из тунела излази на вијадукт.
„Још само мало стрпљења и за годину и пет месеци стићи ћемо од Београда до Новог Сада возом за 25 минута, а колима из Београда не можете да изађете за то време. То су невероватне ствари, други ниво стандарда, све другачије у односу на ово што смо имали раније“, казао је он.
Вучић је, захваливши се радницима, указао да је на овом градилишту било осам заражених корона вирусом, али да су радови настављени.
На питање новинара, председник Вучић прокоментарисао је и активности у Мађарској на убрзању изградње пруге за велике брзине Београд – Будимпешта.
Између Београда и Новог Сада за 25 минута
Вучић је изјавио да на овој деоници неће бити апсолутно никаквих кашњења у изградњи брзе пруге Београд – Будимпешта, као и да ће, када она буде готова, моћи да се путује возом од Београда до Беча за само четири сата. Председник је рекао и да је о овом пројекту недавно разговарао са премијером Мађарске Виктором Орбаном, као и да Србија има изванредну сарадњу са Мађарском. “Они су наши искрени пријатељи и у свакој тешкој ситуацији имали су разумевања за нас и ми за њих. Помагали су нам унутар ЕУ када се год говорило о Србији”, рекао је Вучић и додао да су Мађари највећа мањинска група у Србији.
Поред вијадукта дугог скоро три километра на 59 стубова, од којих највиши има 28 метара, председник Вучић обишао је данас и тунел „Чортановци“. Тунел се састоји од две одвојене тунелске цеви дужине од по 1,1 километар, свака са по једним колосеком. Трећег априла 2020.год. пробијена је десна тунелска цев дужине 1.086 метара.
Изванредна сарадња са Мађарском
– Тунел изгледа фантастично и поглед са овог вијадукта биће можда лепши од погледа са моста “Врла”, на јужном краку Коридора 10. Вијадукт иде поред Дунава и са њега ће бити јако леп поглед. Сви ће моћи да виде колико је Србија лепа. Ово је свемир за оно што смо пре имали у железници – додао је председник. Вучић је рекао да је његова идеја да се гради и брза пруга, не само од Београда до границе са Мађарском, већ и од Београда до Ниша.
Потпредседница Владе Србије Зорана Михајловић поводом данашњег обиласка градилишта у Чортановцима, истакла је да су градилишта на 11 највећих инфраструктурних пројеката радила све време епидемије, да је ангажовано више од 3.600 радника, те да су радови настављени и након Ускрса.
“Србија не сме да стане нити живот у Србији може да стане. И све време док смо се борили, као што се и даље боримо за животе и здравље људи, размишљамо о дану после. Огромну захвалност дугујемо свим радницима, истинским херојима у време епидемије, као и компанијама које, уважавајући све мере безбедности, нису престале да раде у овом тешком и изазовном времену за све”, изјавила је она.
Михајловићева је захвалила Руској Федерацији, НР Кини и Европској унији на помоћи и солидарности коју су показали према српском народу.
Влада Србије је јуче у оквиру нових мера позвала послодавце у области грађевинарства (високоградња и нискоградња) да наставе рад у пуном капацитету управо од данас.
Инфраструктурни радови упркос пандемији
Амбасадор Руске Федерације у Републици Србији, Александар Боцан Харченко, захвалио је председнику, Влади Србије и потпредседници Михајловић на најбољој сарадњи и подршци у реализацији овог пројекта, и додао да ће изградња ове брзе пруге бити завршена на време.
– Овај пројекат је доказ одличне сарадње, па и у најтежим условима пандемије. Болест није заобишла ни екипу руских и српских стручњака, али подвлачимо њихову стручност и преданост, па су наставили свој рад без обзира на ризик. Хвала председнику и министарству, имали смо и имаћемо увек одличну сарадњу са српском страном. Осим овог пројекта, настављена је и реализација других – рекао је амбасадор.
Модернизација и изградња пруге Стара Пазова – Нови Сад (40,4 км), за брзине до 200 км/х, укључујући и изградњу тунела и вијадукта Чортановци, део су пројекта изградње пруге за велике брзине између Београда и Будимпеште.
Радови на изградњи вијадукта и тунела „Чортановци“ започели су 11.августа 2017.године, а радови на реконструкцији и модернизацији отворене пруге Стара Пазова – Нови Сад почели су 16. марта 2018. године. Рок за завршетак радова је до краја 2021. године.
Вредност уговорених радова на изградњи тунела и вијадукта „Чортановци“ износи 337,6 милиона долара, а заједно са израдњом отоврене пруге Стара Пазова – Нови Сад укупно 585,5 милиона долара. Финансирање је обезбеђено из руског кредита за модернизацију српских железница.