Српско – аустријски пословни форум: железничка инфраструктура – шанса за повезивање и сарадњу

Поводом званичне посете председника Републике Аустрије  Александра Ван Дер Белена нашој земљи, у београдској Палати “Србија“ 17. октобра одржан је Српско-аустријски пословни форум о саобраћајној инфраструктури.

 

Председник Србије Александар Вучић и председник Аустрије Александер Ван Дер Белен, отварајући овај привредни скуп поздравили су преко педесет представника најзначајнијих компанија из ове две земље.

– Добро дошли сте овде. Србија је пристојно место за улагање и желим вам да се овде осећате као код своје куће, поручио је председник Србије Александар Вучић привредницима двеју земаља, на скупу који су организовали Привредна комора Србије и Трговинско одељење Амбасаде Аустрије у Београду.

Вучић и Ван Дер Белен говорили су о досадашњој сарадњи Србије и Аустрије, могућностима за њено унапређење, новим инвестицијама и новим технологијама.

Председник Вучић нагласио је да је Србија одлучила да на минимум сведе међудржавне споразуме када је реч о даљој изградњи пруга и путева, што ће у потпуности отворити простор за конкуренцију.

– Огроман посао нас чека на пругама. У последњих неколико година обновили смо 220 километара пруга, што је минимално и недовољно, приметио је Вучић и додао да мало људи користи железнички саобраћај, док карго превоз избегава Србију због спорих пруга.

Вучић је поручио да ће Србија због суфицита у буџету имати новца да све више улаже у железницу и путеве, и подсетио да се кроз нашу земљу гради пруга за велике брзине Београд – Будимпешта.

– Наш план био је у почетку да то радимо са Хрватском, међутим они су рекли да их не интересује ништа што је источно од Хрватске. Онда смо се окренули Мађарској и томе да железнички пут ка Бечу и Централној Европи градимо преко Будимпеште. Ми смо отворени за све и немамо врсту искљичивости, као што су неки други имали, – рекао је председник Србије, и поручио:

– Добродошли сте са опремом, сигналном механизацијом, предузећима.

Држани секретар у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Миодраг Поледица отворио је први панел посвећен железничкој инфраструктури.

Поледица је представио најзначајније пројекте друмске и железничке инфраструктуре у Србији, као и о начинима њиховог финансирања, а аустријске привреднике упознао је и са успешном реализацијоим процеса реформе српских железница. Он је, поред осталог, истакао и да се предузимају активности како би биле убрзане граничне процедуре и смањено задржавање на границама, као и да Србија развија саобраћајно повезивање у региону. На крају, Поледица је позвао аустријске привреднике  на сарадњу.

Мирољуб Јевтић, генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“, подсетио је да је успешна сарадња са Аустријским железницама дугогодишња и да су управо захваљујући томе Аустријске железнице у тешким деведесетим годинама омогућиле да српски воз „Авала“ тада крене из Београда за Беч.

– Данас је српска железница једно велико градилиште. На траси пруге за велике брзине између Београда и Будимпеште граде се тунел и вијадукт код Чортановаца у сарадњи са Руским железницама, пруга од Београд Центра до Земуна у сарадњи са Кинеским железницама, али оно што у сваком случају прави разлику у квалитету је електротехничка инфраструктура на 208 километара пруге од Београда до границе са Мађарском и то је велика шанса за сарадњу са аустријским партнерима, – рекао је Јевтић, и упознао аустријске партнере са системом осигурања који ће бити примењен на прузи за велике брзине.

– Други пројекти у чијој реализацији постоје могућности за сарадњу су модернизација пруге Ниш – Димитровград, у вредности од 268 милиона евра, за који предстоји расписивање тендера, као и модернизација пруге Ниш-Брестовац у вредности од 63 милиона евра, за шта су средства обезбеђена из ИПА фонда и почетком наредне године предстоји расписивање тендера. И најзад, од Светске банке очекују се у наредној години средства за обезбеђивање аутоматизованом опремом 60 путних прелаза широм Србије у вредности од 13 милиона долара, па у марту 2019. године очекујемо расписивање предквалификационог тендера, – рекао је Јевтић.

И  најзад, Јевтић је аустријске привреднике упознао и са пројектом обнове регионалних пруга у Србији, у оквиру којег ће током ове и следеће године бити реконструисано преко 600 километара пруга.

– Циљ нам је да повежемо сва места из којих се транспортује роба и привредне центре са великим градовима на Коридору. Најбољи пример за то је пруга Пожаревац – Мајданпек, чијом реконструкцијом са Коридором 10  повезујемо читаву источну Србију, у којој су значајни привредни системи, као што су Лука Прахово, РТБ Бор, рудници Мајданпек, Каона и Костолац, Стиг и железара Смедерево. А тој прузи потребна је и електрификација, као и прузи Шабац – Лозница – Брасина. За те пројекте треба обезбедити средства и извођаче радова, – поручио је Јевтић аустријским привредницима.

– Заједнички треба да тежимо да се између Беча и Београда возом стигне за пет сати, – рекла је Силвија Ангело, члан Управног одбора Аустријских железница.

Она је истакла да Аустријске железнице годишње улажу две милијарде евра у изградњу и нове трасе и да је Аустрија по томе прва у Европској Унији, а да ту позицију заузима и по коришћењу железнице када је о транспорту реч.

На Српско-аустријском пословном форуму данас је разговарано и о путној инфраструктури, пројектном планирању, тендерима и финансирању, а аустријске компаније су презентирале и најбоље примере из своје пословне праксе.

 

Posted in Вести.