Потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, проф. др Зорана Михајловић, рекла је данас да ће радови на две деонице брзе пруге од Београда до Новог Сада бити завршени до јесени 2021. године и да ће се тада између ова града возом путовати 30 минута.
Михајловићева је, обилазећи радове на изградњи брзе пруге Београд–Будимпешта, на деоници Београд центар – Стара Пазова, рекла да је изградња брзе пруге највећи и највреднији инфраструктурни пројекат у југоисточној Европи, чија је укупна вредност на територији Србије и Мађарске око четири милијарде евра, од чега око две милијарде евра на територији Србије.
“Ова пруга је важна не само због тога што ће се од Београда до Новог Сада возом стизати за пола сата, него и зато што се овим пројектом Србија укључила у глобалну кинеску иницијативу “Један појас, један пут”, као једна од првих земаља која је са НР Кином потписала меморандум у вези с овим пројектом”, рекла је Михајловићева.
Она је нагласила да је на првом делу деонице Београд центар – Стара Пазова, од станице Београд центар до Земуна, изведено око 40 одсто радова, а да ће се од децембра радити на свим деловима трасе истовремено.
“Хвала кинеским и српским железницама што се радови изводе 24 сата дневно да би се испоштовали рокови, а посебно је важно што ће сви радови бити изведени по европским стандардима, што проверава нотификационо тело”, рекла је Михајловићева, и додала да ће до краја 2021. бити завршена и нова аутобуска станица на Новом Београду.
Она је нагласила да се радови на деоници од Старе Пазове до Новог Сада одвијају у уговореним роковима, а да су за деоницу од Новог Сада до Суботице потписани комерцијални и финансијски уговор и да се почетак радова може очекивати у фебруару или марту 2020. године. “Читава брза пруга на територији Србије требало би да буде завршена 2022. или 2023. године, а приближно у исто време требало би да буду завршени и радови на територији Мађарске“, додала је она.
Генерални директор “Инфраструктуре железнице Србије” Мирољуб Јевтић рекао је да је урађена сертификација свих материјала који ће се користити за изградњу пруге, да су сертификати прибављени и да је добијена сагласност од нотификационог тела из Лондона.
–Радови се одвијају на више локација на овој деоници. Поред завршних радова на постављању колосека између станица Београд Центар и Земун, истовремено се ради и демонтажа 15,8 километара пруге између станица Батајница и Стара Пазова. Такође, раде се и мостови на две локације, изнад улице Омладинских бригада и на Тошином Бунару, ради се и потходник на Тошином бунару, ради се дренажа на улазу у тунел Бежанијска коса, а радови се изводе на још неколико локација, – истакао је Јевтић.
Он је нагласио да се посебна пажња посвећује безбедности саобраћаја, где се користе најмодернији технички системи.
-Пруга ће бити обезбеђена најновијим системом осигурања ЕТЦС 2, а постојаће и говорна веза између свих учесника у безбедности саобраћаја, од отправника возова, преко маневарског ососбља и диспечера до машиновођа. Тај систем омогући ће да се компјутерски одређује највећа допуштена брзина возова у зависности од услова. Неће бити путних прелаза на целом превозном путу између Београда и Суботице, – рекао је Јевтић.
Он је истакао да ће на првој деоници бити изграђена три надвожњака и подвожњак у станици Земун Поље, да ће све станиве бити реновиране, да ће у Земуну бити потпуно нова станица, као и да ће бити две нове станице Алтина и Камендин, које ће користити систем БГ Воза.
-Сви радови се одвијају на начин да до 5. јуна 2021. године буду и завршени, – закључио је генерални директор „Инфраструктуре железнице Србије“ Мирољуб Јевтић-
Генерални директор компаније “Чајна рејлвеј интернешенел”, Сјаојонг Ху, рекао је да је захваљујући подршци потпредседнице Владе, Министарства и амбасадорке НР Кине Чен Бо, извођач радова успео да оствари значајне помаке у свим сегментима пројекта. “Набавка опреме и материјала ради се тако да ће бити задовољени сви захтеви у погледу квалитета и интероперабилности”, навео је он.
Пруга Београд центар – Стара Пазова дуга је 34,5 километара и део је пројекта изградње пруге за велике брзине до 200 километара на сат, између Београда и Будимпеште.
Извођач радова је кинески конзорцијум „Чајна рејлвеј интернешенел” и „Чајна комјуникејшенс констракшен компани“, а вредност уговора за ову деоницу пруге износи 350,1 милион долара.
По пројекту, предвиђено је извођење радова у три фазе: прва фаза од Београд Центра до Земуна, друга фаза од Земуна до Батајнице и трећа фаза од Батајнице до Старе Пазове. Прво ће се изводити радови на првој и трећој фази, а након тога на деоници од Земуна до Батајнице.
Рок за извођење радова на деоници Београд Центар – Стара Пазова је 36 месеци, рачунајући од 5. јуна 2018. године.
Да би се овај веома значајан Пројекат реализовао квалитетно у складу са уговореном ценом и у уговореном року, Извођач је интезивирао радове и увео да се на градилишту радови изводе непрекидно 24 часа.
Од половине децембра 2019.год. радови ће се изводити истовремено и паралелно на свим поддеоницама од Београд Центра до Саре Пазове, што ће значајно убрзати динамику извођења радова.
Средином октобра 2019. године, радови се одвијају на реконструкцији и модернизацији левог колосека двоколосечне пруге Београд Центар – Земун, као прве фазе у оквиру овог пројекта. Током трајања радова на левом колосеку ове пруге, саобраћај возова одвија се по другом, десном колосеку.
На деоници пруге Београд Центар – Земун демонтажа комплетне опреме је завршена. Тренутно се изводе радови на полагању горњег строја пруге на делу од Хајдиновог моста до железничке станице Земун, на изградњи подходника у Тошином Бунару.
Поред тога, у железничкој станици Нови Београд у току су радови на изградњи перона, стубова расвете и надстрешнице у дужини од 480 метара.
Радови на деоници Земун – Батајница почеће средином децембра 2019. године, док је на деоници од Батајнице до Старе Пазове у току демонтажа колосека и контактне мреже.