Бригадире су на пут испратили министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић и генерална директорка Инфраструктуре железнице Србије Јелена Танасковић, као и челни људи других железничких компанија и државних институција који су помогли овај пројекат.
Министар Весић се захвалио акцијашима на томе што су учествовали у једном од највећих грађевинских подухвата у историји наше земље, у изградњи пруге Београд-Бар.
-Сигуран сам да сте поносни на свој допринос који сте дали у изградњи пруге. Ми, данас, више од 50 година, од како се изградила пруга Београд-Бар, реконструишемо ту пругу. Завршили смо део од Београда до Ваљева, што ћете видети, сада када будете њоме пролазили. У наредних годину дана почећемо да реконструишемо деоницу од Ваљева до Врбнице, до границе између Србије и Црне Горе, тако да ће са српске стране, наша пруга Београд-Бар бити потпуно реконструисана и модернизована. То ће бити нова пруга за нове возове, пруга која ће апсолутно задовољити данашње стандарде, казао је Весић.
-Ми као друштво, веома поштујемо ваш рад и оно што сте чинили. Велики народи, а српски народ је велики историјски народ, поштују сваки део своје историје. Поштујемо труд сваког појединца у изградњи наше земље. Велики народи не руше споменике, велики народи чувају своју историју. Ми са поносом чувамо сваки део наше историје. Хвала вам зато што сте личним доприносом учествовали у изградњи ове земље. Данас, када на иницијативу председника Вучића, градимо брзе пруге, путеве, радимо оно што сте ви радили пре 50 и више година. Да ви нисте тада градили пругу у коју сте уградили свој труд и ентузијазам, ми не би смо имали данас шта да обнављамо, а наша земља би изгледала сасвим другачије. Захваљујући улагањем вашег труда ми данас градимо брзе пруге и имамо шта ново да градимо. Тако раде велика друштва, поштују оно што је урађено пре њих, а нове генерације су ту да то надограде, унапреде, да буде још боље. Будите сигурни да Влада Републике Србије и наше друштво никада неће заборавити оно што све ви радили, да ћемо ваш рад, ваше радне акције са поносом поштовати, – рекао је министар Весић и захвалио железничким компанијама које са посебном пажњом поштују оно што су акцијаши некада урадили.
Председник Удружења Омладинске радне акције „Београд-Бар 1971-1975“ Велизар Поповић је овом приликом, на основу Одлуке „ОРА Београд-Бар“, доделио највише одликовање овог удружења, оригиналну акцијашку златну значку министру Весићу у знак захвалности за подрушку и позитивно вредновање доприноса омладинских радних акција у изградње земље.
-Данашњи скупо је као и увек започет радом. Разлика је у томе што данас славимо наш рад, за пола сата кренућемо трасом наше младости бригадирским возом пругом Београд – Бар, пругом коју смо градили пре 50 година, рекао је Поповић.
– У местима где су била омладинска насеља Косјерић, Чајетина и Пријепоље, на железничким станицама открићемо спомен обележја омладинској радној акцији Београд – Бар. У тим местима је најављен свечани дочек. Овим путовањем и програмом чинимо да се епопеја омладинског рада за своју заједницу не заборави и нађе своје место у култури сећања, као будући подстицај свих облика добровољности и солидарности садашњих генерација младих људи. Такође подржавамо и радујемо се обнављању железничког саобраћаја и изградњи брзих пруга, посебно наставак обнове наше пруге Београд-Бар, истакао је Поповић.
Специјални јубиларни бригадирски воз је кренуо у 8:35 часова из станице Београд Центар. За време путовања планирани су свечани дочеци и откривање спомен плоча у станицама Косјерић, Бранешци и Пријепоље, а вечерас у Дому културе Пријепоље, планирано је одржавање Свечане академије „Челична магистрала срца“ и изложба „Пруга снова“. Другог дана путовања, 11. маја, акцијаши ће положити венце на споменик радне акције и споменик народном хероју Бошку Бухи на Јабуци где је било насеље ОРА Београд-Бар и седиште главног штаба акције.
Железничка пруга Београд-Бар, изграђена пре скоро пола века, и данас је једна од саобраћајно и градитељски најкомплекснијих и најлепших у Европи.
Омладинска радна акција трајала је пет година, од 1971. до краја градње 1975. године. На овом монументалном подухвату учествовало је 12345 бригадира, младих из читаве тадашње Југославије и из свих друштвених слојева, као и 250 акцијаша из још 13 земаља света. Они су били распоређени у 234 радне бригаде у омладинским насељима: Јабука-Пријепоље, Чајетина-Златибор, Ражана-Косјерић, Скрбуша-Колашин и Равна Ријека-Бијело Поље.
Редован железнички саобраћај између Србије и Црне Горе, успостављен је 30. маја 1976. године, када је први путнички воз из главног града тадашње државе кренуо у редован саобраћај ка приморју.
Два дана раније новом железничком магистралом први је „Плавим возом“, прошао Јосип Броз Тито.
Од како је барска пруга изграђена и пуштена у саобраћај нису рађене озбиљније реконструкције железничке инфраструктуре, све док 2017. године није модернизовано 77,6 километара пруге од Ресника до Ваљева. У плану је реконструкција и модернизација пруге Ваљево-Врбница-граница са Црном Гором, у дужини од 209,8 километара.
Барска пруга дуга 476 километара је магистрална, једноколосечна и електрифицирана. Пруга пролази кроз 254 тунела укупне дужине око 115 километара и преко 234 моста дужине око 15 километара. Најдужи тунели на прузи су Созина (6.171 метар) и Златибор (6.169 метара),док је највећи мост „Мала Ријека“ дуг око 500 метара и налази се двеста метара изнад воде.