У оквиру Међународне железничке уније, проблем безбедности саобраћаја на путним прелазима се третира као изузетно озбиљан. Због тога је пре петнаест година основана организација ILCAD, са циљем да промотивним, медијским, едукативним и друштвено одговорним активностима и кампањама подигне свест о важности безбедног понашања на путним прелазима и у близини пруге. Међународна железничка организација ILCAD својим кампањама и активностима треба превентивно да утиче на смањење броја несрећа на путним прелазима.
Процењено је да је то најјефтинији, а истовремено најуспешнији начин подизања безбедности, јер без тога никакве техничко-технолошке мере и активности не могу да дају пуни ефекат. Задатак свих учесника јесте да путем националних кампања, заједничким учешћем и друмског и железничког сектора, али и свих осталих институција, допринесе подизању безбедности у саобраћају преко путних прелаза јер су статистике из године у годину неумољиве.
Међународна железничка унија процењује да у свету постоји пола милиона пружних прелаза. Највише их је у САД – 205.000, Јапан и Канада имају по 34.000 путних прелаза, Индија 27.000, Русија 11.000, а Кина 10.000 путних прелаза.
На пругама Европске Уније има око 96.000 путних прелаза, што представља око 20 одсто од укупног броја путних прелаза у свету. Браницима и полубраницима обезбеђена је половина путних прелаза на пругама Европске Уније.
Путовање железницом остаје најбезбеднији копнени начин транспорта. На жалост, забрињавајуће је велики број несрећа и других смртних случајева на путним прелазима.
Иако се уочава константан напредак, према подацима из Годишњег извештаја о безбедности за 2021. годину Међународне железничке Уније, којим је обухваћена статистика из преко тридесет земаља, више од четвртине (27%) свих већих железничких несрећа догодило се на путним прелазима, а скоро трећина (32%) свих погинулих у железничким несрећама настрадало је управо на пружним прелазима. Према тим показатељима, 80 одсто железничких несрећа догоди се због недозвољених прелазака преко пруге и на путним прелазима. Трећа лица, односно остали учесници у саобраћају проузроковали су 96% свих несрећа са смртним исходима и 86% у којима је било тешко повређених.
Према подацима Агенције Европске уније за железнице (ЕРА) последњих година, у несрећама на путним прелазима на пругама ЕУ у просеку је сваке недеље погинуло и тешко повређено по шест особа.
И на српским пругама, према званичним извештајима надлежних државних органа, посматрано у периоду од 2000. године до данас, дакле више од две деценије, само у мање од 1 одсто случајева за несреће на путним прелазима у којима је било настрадалих или повређених одговорна је била железница. У око 99 одсто случајева за удесе и незгоде на путним прелазима у којима је дошло до усмрћивања или повређивања, били су одговорни возачи друмских возила, који не поштују сигнализацију и саобраћајне прописе на путним прелазима.
Укупни трошкови несрећа на путним прелазима на годишњем нивоу у Међународној железничкој унији процењују се на 1 милијарду евра.
Коришћење путних прелаза је безбедно све док учесници у саобраћају поштују законе, прописе и саобраћајну сигнализацију.
Железничке управе у оквиру Међународне железничке уније улажу у подизање техничко-технолошког нивоа безбедности и модернизацију путних прелаза.
Али то није довољно. Безбедност саобраћаја на путним прелазима у највећем броју случајева није само железничко техничко питање, већ најчешће питање самодисциплине и саобраћајне културе возача и пешака као учесника у друмском и пешачком саобраћају.
Поштовање законских прописа гарантује очување безбедности, али се, нажалост, учесници у друмском саобраћају, често упуштају у опасне и ризичне радње, возе неодговорно и непажљиво и не воде рачуна о саобраћајној сигнализацији.
Возачи друмских возила често не гледају и не осматрају пругу приликом преласка преко ње, предузимају ризична и опасна кретања мимоилазећи путопрелазне полубранике, не поштују у довољној мери мери светлосну сигнализацију, те прелазе преко пруге иако је уређај за обезбеђење саобраћаја већ спуштен. Неретко се догађа да се путнички аутомобили заглављују у колосеку или слете с коловоза у зону пруге. Чести су и случајеви бахатости и самоуверености возача друмских возила.
Зато се железничка породица у оквиру Међународне железничке уније окупља сваке године ради промоције Међународног дана безбедности на путним прелазима, са циљем да кампањама и едукацијом подстакну учеснике у саобраћају да допринесу безбедности на путним прелазима.
Овогодишња ILCAD кампања усмерена је на кориснике пољопривредних и индустријских машина који на путним прелазима прелазе преко пруге, а слоган је „Пруге су за возове“.
Организација ИЛКАД окупља железничке компаније и организације из педесетак држава широм света, а све земље учеснице имају задатак да спроводе националне кампање и да у њих укључе све учеснике у саобраћају.
Од оснивања ИЛКАД-а у акцијама повећања безбедности на путним прелазима и на отвореној прузи учествовале су најпре до 2016. године „Железнице Србије“, а од свог оснивања 2017. године железничка компанија „Инфраструктура железнице Србије“.
Инфраструктура железнице Србије и ове године придружује се кампањи ILCAD-a и обележавању Међународног дана безбедности на путним прелазима.
„Инфраструктура железнице Србије“ поново апелује и упозорава да се на путним прелазима поштују прописи и саобраћајна сигнализација, како би се избегле несреће и сачували људски животи.
Непоштовањем саобраћајних прописа, непажњом и неодговорном вожњом на путним прелазима грађани директно угрожавају сопствени живот, али и безбедност железничког саобраћаја и путнике у возу.