Председница Владе Ана Брбанић данас је возом “Соко” кренула из станице Београд центар у Прокопу за Нови Сад. Са премијерком су брзом пругом путовали и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић, кинеска амбасадорка Чен Бо, представници српских железничких компанија и кинеске компаније „China Railway International Co“.
Прва годишњица брзе пруге обележена је на перону Главне железничке станице у Новом Саду, а госте из “Сокола“ дочекали су председник Скупштине АП Војводине Иштван Пастор, председник Покрајинске Владе Игор Мировић и градоначелник Новог Сада Милан Ђурић.
-Прошлогодишње пуштање у саобраћај савремене железничке деонице за мене означава прекретницу у даљем развоју Србије. Пре годину дана држава је показалча да је способна, може, уме и има снаге да у сарадњи са партнерима гради и брзе пруге у Србији, – изјавила је премијерка, обраћајући се гостима у железничкој станици Нови Сад.
– Многи нису веровали у то, а данас, као што бива када се десе такве прекретнице, знамо да можемо и идемо даље. Данас знамо да ћемо изградити деоницу од Новог Сада до Суботице, односно до границе са Мађарском и да ћемо релативно у скорој будућности путовати брзом пругом и до Мађарске.Такав подухват ћемо реализовати и од Београда до Ниша, Прешева и границе са Северном Македонијом, и да више није сам брза пруга до Врбнице и границе са Црном Гором, Италије и Аустрије преко пруге која пролази кроз Загреб и Љубљану, – рекла је председница Владе.
Она је истакла да је зато данашњи дан пре годину дана био тако важан, велики и вредан да се обележи.
-Када завршимо и деоницу од Новог Сада до Суботице, из Београда ћемо до Суботице путовати сат и 18 минута. То је другачија Србија – јача, модернија, напреднија и Србија на коју се полако навикавамо и себи померамо лествице, – поручила је премијерка.
Поменувши пријатљество са Кином, Ана Брнабић је навела податак да је лане са том земљом остварена робна размена у вредности од шест милијарди долара, а извоз Србије у Кину достигао историјски максимум од милијарду и 160 милиона долара, што је 152 пута више него пре десет година.
У изјави за Танјуг током путовања возом „Соко“ из Београда ка Новом Саду, Ана Брнабић је најавила да Србија тренутно преговара с кинеским партнерима о набавци до пет нових композиција брзог воза. Како је навела, новац за гаранције за ову сврху већ је предвиђен у буџету за ову годину.
Чен Бо: Велики значај за сарадњу Србије и Кине
-Изградња брзе пруге од Београда до границе са Мађарском пројекат је од великог значаја за сарадњу Србије и Кине, као и за економски раст Србије. Деоница Београд – Нови Сад добро функционише и верујем да ће тако бити и у будућности. Кинеске компаније убрзавају изградњу деонице од Новог Сада до Суботице уз подршку републичке и покрајинске Владе и других српских партнера. Уверена сам да ће пројекат биди успешно завршен у предвиђеном року, како бисмо дали нови допринос економском расту Србије и Кине и даљем јачању кинеско-сроске сарадње, – рекла је амбасадорка Народне Републике Кине Чен Бо и подсетила да је ове године десетогодишњица иницијативе „Појас и пут“, која је у великој мери позитивно утицала на развој односа две земље.
– Уверена сам да ћемо у оквиру те иницијативе имати више могућности за сарадњу, поручила је кинеска амбасадорка, и изразила задовољство што присуствује обележавању годишњице отварања брзе пруге.
Весић: Брзом пругом и до Италије
-Да вам је неко пре годину дана рекао да ће железница бити најпопуларнији вид превоза између Београда и Новог Сада, не бисте веровали, али то се данас дешава, – поручио је поводом годишњице брзе пруге министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић.
Он је истакао да је „Србија Воз“ од путничког саобраћаја на брзој прузи за годину дана остварио приход од око 850 милиона динара, а да је током прве године од отварања на брзој прузи Београд – Нови Сад било 19.604 поласка.
-Тренутно се пројектује део од Београда до Шида, што ће бити део брзе пруге Београд – Беч,, преко Љубљане и Загреба и ићи ће за Италију. О томе сам недавно разговарао са италијанским министром Матеом Салвинијем. То практично значи да ћемо једног дана брзим возом путовати од Ниша до Милана, – рекао је министар Весић.
Мировић: Наставак изградње до Суботице
„Доказали смо да смо достојни снажног почетног импулса који су дали председници Си Ђинпинг и Александар Вучић и потврдили да са поносом можемо да оправдамо ту сарадњу и челично пријатељство. Наставићемо заједнички да делујемо да бисмо испунили обећање да ћемо до краја 2024. године брзим возом путовати до Суботице. Крајем следеће године сведочићемо о развоју пријатељства и сарадње две државе на изузетним основама, које могу бити пример и другим државама“, изјавио је председник Покрајинске Владе Игор Мировић и најавио у наредним месецима долазак кинеских компанија, које ће отварати велике погоне у Војводини.
Мировић је захвалио свим пројектантима, инжењерима, запосленима у свим компанијама, посебно у онима које су изводиле радове, на изузетном труду јер се годину дана након што је пруга пуштена у саобраћај показује квалитет, професионализам, одговорност, прецизност и све оно што се очекивало од тако реномираних комапанија које су предводили кинески партнери на задовољство свих грађана.
Пастор: Огроман модернизацијски искорак
Председник Скупштине АП Војводине Иштван Пастор истакао је да је Србија у протеклих десет година направила огроман развојни искорак када је реч о развоју железничке инфраструктуре, те да је брза пруга кроз Војводину велика развојна шанса и нови квалитет у животу грађана.
-Доказали смо да је могуће и нама да се деси оно што смо дуги низ година и деценија гледали са завишћу да се другима дешава и да смо способни да учинимо модернизацијски искорак, те да нису били у праву они који су годинама збијали шале на рачун брзе пруге, – рекао је Пастор.
Ђурић: брзи воз променио колосек наше свакодневице
-Дан када је “Соко” кренуо уписан је црвеним словима у календар Новог Сада и наше земље. Саобраћај је жила куцавица сваке државе и зато настављамо на свим нивоима – локалном, покрајинском и републичком – да ову важну област унапређујемо“, рекао је градоначелник Новог Сада Милан Ђурић.
Он је истакао да је брзи воз суштински променио колосек наше свакодневице и поручио да је потпуно измењен наратив вожње српском железницом и да сада и они који воз нису раније користили то радо чине.
-Воз је поново постао део нашег свакодневног живота и све то захваљујући снажној држави која се развија, улаже, гради и иде муњевитом брзином напред уз мудру политику и снажно вођство председника државе и Владе Србије. Пре годину дана локомотива је незаустављиво кренула, – поручио је градоначелник Новог Сада.
Гуођијанг: Што пре до Будимпеште
На годишњици отварања брзе пруге говорио је и председавајући кинеске компаније „China Railway International Co“ Ђу Гуођијанг. Он је истакао да је заинтересованост путника у протеклих годину дана била изузетна.
-Укупно је превезено близу три милиона путника, побољшани су услови путовања и унапређен је економски и друштвени развој северног дела Србије, а пруга је постала водећи пројекат сарадње Србије и Кине, – рекао је Гуођијанг и додао да ће настојати да пруга до Будимпеште буде завршена што пре и што квалитетније.
Прослава уз торту, хор и ватромет
Обележавање прве годишњице од пуштања у саобраћај брзе пруге Београд – Нови Сад почело је у железничкој станици Београд Центар, уз рођенданску торту у облику воза, ватромет и ненајављени концерт опере београдског Народног позоришта.