Председник Вучић и европски комесар Хан отворили Жежељев мост – симбол европске будућности Србије

Председник Републике Србије Александар Вучић присуствовао је са Европским комесаром за преговоре о проширењу и суседску политику Јоханесом Ханом 1. септембра у Новом Саду церемонији отварања новог Жежељевог моста за друмски саобраћај.

Руковањем поред инфо табле, Вучић и европски комесар за проширење Јоханес Хан, уклонили су пластичне баријере и тиме симболично отворили мост за друмски саобраћај, када су и прошетали до половине моста.

Поздрављајући велики број гостију, као и десетак хиљада Новосађана који су се окупили данас на Жежељевом мосту, председник Вучић је рекао да није ни сањао какву „лепотицу“ градимо и да овако нешто можемо да изградимо.

 

 

 

“Када станем овде и погледам овај предивни мост, више него икада ми је јасно да се цео посао своди на грађење мостова. Мостови су увек тамо где се укрштају људске потребе. Ка будућности, ка циљевима, успешним и вредним људима”, рекао је Вучић, обраћајући се на отварању Жежељевог моста за друмски саобраћај у Новом Саду. Они су нам данас итекако потребни, преко свих наших разлика, а Србија их је пуна, каже председник. Преко мостова се стиже тамо где се кренуло, додао је и навео да су мостови једини и прави пут од сваког могућег амбиса.

Како је рекао, када је прављен стари Жежељев мост, многи нису веровали у његову издржљивост и стабилност, али је тај мост, 38 година касније, у НАТО агресији 12 пута гађан док се није срушио, колико је јак био. Подсетио је и да су тада срушена још два моста у Новом Саду, болнице, пруге и много наших вредности, оних којима се граде мостови, бачено је у провалију у том ужасном рату.

Вучић је рекао да су у изградњи моста учествовали и Србија и Војводина и Нови Сад, а понајвише Европа, ка којој се овај мост, каже, пружа поново. Поручио је да без мостова не можемо нигде ни да одемо, ни да се вратимо, а да без њих нема ни нашег пута ка ЕУ, ка просперитету, стандарду, сигурности и бољитку који и нови сада и наса земља заслужују. Како је рекао веома је срећан што може да види нове возове који су купљени од Швајцараца.

Срећа због нових возова “Данас видимо да се рад, труд и марљивост увек исплате”, приметио је Вучић.

Председник је приметио и да се неретко чини да не поштујемо довољно новац и помоћ европских партнера, зог чега је ин данас имао потребу да посебно захвали тим партнерима, али и комесару Хану, али и европским престоницама које су, како је навео, 2014. стотинама милиона евра помогле да Србију учинимо сигурнијом у будућности. “Хвала за новац без којег не бисмо могли да опоравимо земљу и на инвестицијама које дају наду нашем народу”, рекао је Вучић. Показујући на воз који се налази на мосту, рекао је да он достиже брзину од 160 километара, али да ми треба да још више пожуримо да стигнемо Европу. И, како је навео, као што многи нису веровали у то раније, данас могу да виде да се рад, труд и марљивост ислате.

Вучић је томе додао да велику захвалност Србија дугује и својим руским и кинеским пријатељима с којима градимо пруге ка Европи, те поновио да ми сасвим сигурно идемо ка Европи, али да се не одричемо наших пријатеља и “свима у лице говоримо шта је српска политика”. С том ћемо политиком наставити, поручио је: “А овим мостом премостили смо велику историјску неправду, а свима који су градили остаје жеља да наставимо с градњом мостова. Бићемо тако ближи другима и биће јасније где путујемо”. Иначе, како је навео, из приче о Жежељевом мосту видимо да и најчвршћи бетон може бити срушен кад се удруже најгоре политике – и њихова и наша. “Али исто тако видимо и како се гради добрим политикама – и нашом и њиховом”, поручио је. Трећи смо у Европи по стопи раста, коначно брзо напредујемо, рекао је Вучић, али и додао да су деценије потребне да стигнемо развијену Европу.

Србија је на добром путу “Али смо коначно на добром путу”, закључио је.

 

Поновио је и да Србија има највише директних страних инвестиција, као и да је 80 одсто из земаља ЕУ, али је додао и да “хоћемо више и да морамо још боље”. “Смањујемо и јавни дуг, кад сам постао премијер био је 79 одсто, а до краја године очекујемо да буде 49 одсто”, рекао је председник. Каже и да зна да су многи и даље сиромашни, да немају колико им треба, али поручује да је сигуран да људи виде да смо на добром путу и што је још важније, да “нећемо красти од сопствене деце, нећемо да им оставимо да враћају што смо ми потрошили, оставићемо им сигурну и уређену касу”. Председник је рекао и да је још много проблема пред Србијом, те да их решавамо након деценија нерада, али и да истовремено у томе имамо подршку пријатеља из света и Европе.

“Али морамо на себе да се ослонимо, да раскрстимо с лошим из прошлости и окренемо се будућности. Ми смо емотиван народ, неко би рекао можда и ирационалан, али то је добро, јер страст одликује добре људе. Али више него раније морамо да одлуке доносимо главом, разумом, рационалним делом, и да размишљамо о будућности”, поручио је. Грађанима је захвалио на подршци за оно што ради и поновио речи Борислава Пекића – да треба да љубимо земљу наше деце, а не дедова.

Европски комесар за преговоре о проширењу и суседску политику Јоханес Хан рекао је да је Жежељев мост у Новом Саду, који је данас свечано отворио заједно са председником Александром Вучићем, симбол европске будућности Србије. „Не могу да замислим боји симбол од моста да опише значај европских интеграција. Интеграција значи изградњу мостова између грађана, народа, измејду прошлости и будућности. Овај лепи, исконски мост повезује ваша град с другом обалом реке, али и вашу земљу са ЕУ, са европском породицом“, нагласио је он.

Хан је казао да је са председником Вучићем дошао у Нови Сад не само због отварања инфраструктурног објекта, већ зато што је овај мост део пута Србије у Европу.

„Данас стојимо раме уз раме као партнери у заједничком пројекту, Србија напредује ка чланству у ЕУ, уз нашу подршку. Градимо мостове са вама, не само за вас“, истакао је он додајући да ће мост донети практичне предности Новом Саду, и да ће имати велики утицај на квалитет зивота грађана, саобраћај који ће бити бржи и лакши, смањити време путовања и загађење.

Мост, како је подсетио, је кључна веза трансевропске железничке мреже и омогућиће пловидбу дуж новогсадског дела Дунава, а истовремено вратити пун капацитет друмског и железничког саобраћаја. Хан је указао да је мост део стратешког европског коридора 10, те да је ЕУ дала бесповратна средства у висини од 35 милиона евра, за мост чија је изградња коштала 54 милиона евра.

Према његовим речима ово је добро утрошен европски новац, јер је то инвестиција у заједничку европску будућност.

Инвестиција у заједничку европску будућност „Финансирање моста је само мали део помоћи који ЕУ пружа Србији. Од 2007. ми смо 2,2 милијарди евра бесповратних средстава дали Србији, а та средства ће до 2020. достићи три милијарде евра. Уколико има неодумица ово нису зајмови са неким условима већ бесповратна средства а која дајемо Србији у циљу побољшања живота грађана у различитим областима, од образовања, преко права потрошача, чистије живитне средине, заштите дечијих права, до подршке пољопривредницима”, приметио је Хан. Хан је рекао да су европске финансијске институције, поврх тога, дале повољне зајмове Србији у вредности од 10 милијарди евра, чиме је Унија највећи донатор и финансијски подржавалац Србије, на шта је, како је подвукао, посебно поносан. „Радимо то јер желимо да се приближите и да постаните чланица европске породице народа што пре. У процесу европских интеграција има бројних могућнсоти за грађане и оне су стварне и могу се видети. Овај мост је само један пример. Ту је мноштво конкретних пројеката широм земље који су показатељи како ће процес европских интетрација наставити да даље побољшава животни стандард Србије, а један такав пример преполовљена стопа незапослености. Честитам председнику Србије и влади на овом великом успеху“, поручио је он. „Мостови спајају људе. Шта год да радимо у и за цео регион то доприноси миру и стабилности, а овај мост би требало да буде најбољи пример“, нагласио је он поручивши грађанима Новог Сада и Србије да уживају у коришћењу новог моста.

Данас се на Жежељевом мосту окупило око десетак хиљада Новосађана. Осим њих, догађају су присуствовали и шеф делегације Европске Уније у Србији Сем Фабрици, потпредседница Владе Србије Зорана Михајловић, председника народне Скупштине Маја Гојковић, председника покрајинске Владе Игор Мировић, министарка за евроспек интеграције Јадранка Јоксимовић и градоначелник Новог Сада Милоше Вучевић.

Свечаности на жежељевом мосту присуствовао је и генерални директор “Инфраструктуре железнице Србије” Мирољуб Јевтић, као и генерални директори осталих железничких компанија.

– Предстоји још демонтажа привременог моста

Радови на изградњи новог Жежељевог моста почели су у априлу 2012, а од 2014, на иницијативу Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, решени су сви проблеми који су кочили реализацију и успешно окончање пројекта, укључујући и питање финансирања завршетка радова, за које је новац обезбеђен из републичког буџета.

 

 

Вредност изградње Жежељевог моста износила је 57,17 милиона евра, од чега је 25,37 милиона евра донација ЕУ, са 22 милиона евра у финансирању су учествовали АП Војводина и Град Нови Сад, а преосталих 9,8 милиона евра обезбеђено је из републичког буџета. Радове на изградњи изводио је шпански “Азви” као главни извођач у конзорцијуму са фирмама “Тадеи” из Италије и “Хорта Кослада” из Шпаније.

Жежељев мост налази се на прузи Београд-Нови Сад-Суботица и саставни је део пројекта модернизације и реконструкције пруге Београд-Будимпешта, који се реализује у оквиру глобалне иницијативе НР Кине “Један појас, један пут”.

Нови Жежељев мост дуг је 474 м и широк 31 м. Има два железничка колосека за брзине до 160 км/х, две саобраћајне траке за друмски саобраћај и две бициклистичко-пешачке стазе ширине 2,5 метра.

 

Железнички саобраћај преко новог Жежељевог моста успостављен је 7. априла 2018. у 12 часова, 19 година од рушења старог моста у НАТО бомбардовању, 23. априла 1999. године.

Радови на делу приступних саобраћајница, на новосадској и на петроварадинској страни у укупној дужини од око 700 метара су завршени 18. јула 2018. године.

Након пуштања друмског саобраћаја, преостаје да се уради демонтажа привременог монтажно – демонтажног железничко – друмског моста преко Дунава у Новом Саду. Тренутно су у току припремни радови за демонтажу моста, а процес демонтаже челичне конструкције ће почети средином септембра месеца. Рок за завршетак радова је три месеца.

Posted in Вести.