Од пуштања у саобраћај, 1976. године, пруга Београд – Бар изазива дивљење путника како пејзажом кроз који пролази, тако и невероватним инжењерским умећем које је било неопходно за изградњу ове пруге.
Међутим, конфигурација терена на овој деоници је таква да обилује оштрим косинама и падинама које се надвијају над пругом. Одрони са ових падина могу да буду изузетно опасни а на подручју од Београда до црногорске границе, најкритичнији део налази се на потезу од Златибора до Бродарева.
О безбедном одвијању саобраћаја на овом делу пруге свакодневно се брине 11 радника Деонице за одржавање косина из Прибоја. Они су прошли специјалну алпинистичку обуку и обуку за рад на висинама, али, како истичу, своје знање додатно усавршавају кроз праксу. Како су нам рекли, камен има своју душу и свој осећај и потребно је да га упознате да бисте могли да радите са њим.
Како наводи Мишко Голочевац, шеф Деонице за одржавање косина, где год је то могуће они својим радом предупређују одроне и опасне ситуације и пазе на то да никако не ометају редовни саобраћај.
„Никада се није десило да због нас стоје возови“, наводи Голочевац.
Без обзира на временске услове, ови железничари – алпинисти воде рачуна о рашчишћавању лабавог камења са косина и тиме спречавају појаву одрона на ово деоници. Поред тога, редовно секу и уклањају грање и шибље које расте на падинама које окружују пругу и омета безбедно одвијање саобраћаја.
Сви чланови тима истичу да међу њима влада одлична атмосфера а кључну улогу у томе игра поверење које имају једни у друге. Ово је врло напоран и одговоран посао и дешава се да радници, од којих најмлађи има свега 24 године, проведу и по осам часова везани ужетом над косинама. Врло често наилазе на многе опасности укључујући повремене сусрете са опасним змијама.
Киша, снег и мраз негативно утичу на стање терена и отежавају рад. Зато је „Инфраструктура железнице Србије“ набавила најбољу професионалну алпинистичку опрему а као и увек, посебна пажња поклања се сигурности радника приликом кавања и спуштања низ падине.
Осим на барској прузи, ова по много чему јединствена железничка екипа ради на читавој територији српских железница, где год је потребно њихово ангажовање. А, када са косинама и падинама изнад пруга нема проблема, обављају и друге текуће послове у оквиру грађевинске делатности.
Они очекују да ће на барској прузи бити много мање проблема када се заврши њена реконструкција од Ваљева до Врбнице, коју треба да ради руска компанија РЖД Интернешнл, јер је планирано да се санирају и косине изнад пруге и обезбеде мрежама и торкет бетоном.
А железничари – алпинисти са поносом истичу да ће, као и до сада, својим пожртвованим и стручним радом дати пуни допринос безбедности железничког саобраћаја, не само када је барска пруга у питању, него где год је то потребно широм Србије.