Теретни воз кинеских железница “China Railway Express” са опремом за градњу брзе пруге у Србији стигао је данас из Кине у Београд, а дочекали су га председник Србије Александар Вучић и заменик министра трговине Кине Ћен Кеминг.
Воз дугачак скоро 600 метара, са 28 контејнера, у железничкој станици Нови Београд 24. октобра уз дугачак звук сирене “пресекао” је црвену врпцу, чиме је означено успостављање прве железничке карго линије између две земље.
На специјалној теретној железничкој композицији на српском и кинеском језику писало је “Кинеске железнице поздрављају српски народ”.
Воз су у железничкој станици Нови Београд дочекали и потпредседница српске Владе и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре проф. др Зорана Михајловић, амбасадорка Кине у Беогаду Чен Бо и градоначелник Београда Зоран Радојичић. Свечаном дочеку воза присуствовао је и генерални директор “Инфраструктуре железнице Србије” Мирољуб Јевтић, генерални директори и представници железничких компанија у Србији, као и Кинеских железница и извођача радова.
Вучић: До краја 2021. од Београда до Новог Сада возом за пола сата
Председник Александар Вучић поручио је данас да ће се крајем 2021. године, уколико посао буде завршен у предвиђеном року, од Београда до Новог Сада возом путовати 30 минута. “Крајем 2021. године, уколико кинески пријатељи, а ја им верујем, заврше посао у року, ићи ћемо Београд-Нови Сад за 30 минута. Зашто би после тога било ко користио аутомобиле”, рекао је Вучић. “То ће бити перфектна веза са Европом, истакао је Вучић и приметио да Србија више није успутна станица за кинеске возове, већ одредиште”. “Ово су важни дани за нас, јер готово 40 година да скоро да нико није користио возове у путничком и карго саобраћају. Мислим да ћемо успети на велика врата да вратимо српске и европске железнице у нашу земљу”, поручио је Вучић.
Захвалио је Кинеској железници што спајају брзом пругом Београд и Будимпешту, јер ћемо тако бити добро повезани са централном и западном Европом.
“Тако показујемо и шта све можемо”, нагласио је Вучић и истакао да је Београд сада град кранова и да се главни град као и цела земља убрзано развија.
Напоменуо је да је 1837. године кнез Милош предложио изградњу пруге кроз Србију према Аустроугарској, али да су и тада Срби имали невероватан таленат да одбијају а приори сваки напредак, па је прву пруга од 12 километара уског колосека изградио странац 1880. који је управљао рудником у Мајданпеку и да је тек нешто касније пуштена у саобраћај прва пруга Београд – Ниш 1884. године Вучић каже да су тада људи говорили како нам нису потребни “гвоздени коњи” и да ће уништити шљивике.
Такође, председник је подсетио да је 2011. воз ишао спорије од Београда до Новог Сада него пре 100 година, што показује колика је тада била небрига државе.
“Моја идеја је била да Србију премрежимо свим модерним комуникацијама, путевима, железницом, интернетом… и да Србија уђе у ред развијених економија са решеним инфраструктурним питањима”.
Вучић истиче да Србија не би успела да све то уради без помоћи председника Кине Си Ђинпинга који је велики пријатељ наше земље, због чега кинеске компаније граде у свим деловима наше земље.
Председник је рекао да је кинески воз пошао из Кине 24. септембра и прешао 10.500 км дуг пут и донео најсавременију опрему за пругу великих брзина у Србији која испуњава и и превазилази све европске стандарде и поседује све сертификате за пруге велике брзине.
Наводи да путовати значи живети и да тај воз значи живот за српску привреду и да ће нова пруга бити велики добитак за нашу земљу, као и да ће милиони људи користити нашу пругу на правцу ка Будимпешти.
Вучић је замолио Ћен Кеминга да пренесе председнику Сију најискреније поздраве од њега и српског народа и истакао да увек говори искрено у светској политици о Кини.
Нагласио је да Србија никада неће заборавити шта је Кина урадила за Србију по питању Железаре Смедерево, РТБ-а Бор и по питању других инвестиција.
“Живело челично пријатељство Србије и Кине”, поручио је Вучић.
Ћен: Долазак воза доказ дуге историје пријатељства два народа
-Србија и Кина негују челично пријатељство и заједнички подносе све недаће, а данашњи долазак теретног воза доказ је дуге историје пријатељства које повезује две земље, рекао је Заменик министра трговине Кине Ћен Кеминг.
“Наше две земље се ослањају једна на другу, то су челични пријатељи који заједно сносе све недаће. Србија је прва земља у централној и источној Европи која је са кином успоставила свестране стратешке односе партнерства”, истакао је је Ћен.
Уз договоре и заједничко залагање председника Вучића и Сија заједнички се унапређује изградња Иницијативе Појас и пут и подстиче, каже, дубљи развој сарадње Кине и земаља централне и источне Европе.
“Односи двеју земаља показују знаке бурног развоја. Билатерална трговина се убрзано повећава, постигнути су резултати у свим областима а посебно у области инфраструктуре”, рекао је Ћен.
На Другом самиту на високом нивоу у оквиру Иницијативе Појас и пут, подсећа, председник Си је рекао да треба заједнички изградити Појас и пут високог квалитета где ће акценат бити на узајамном повезивању, побољшању инфраструктурних веза…
“Пруга Београд-Будимпешта се реализује у оквиру Иницијативе Појас и пут. То је први пројекат у области железничког саобраћаја који реализује једна кинеска компанија у Европи. Веома је значајан за регионално инфраструктурно повезивање а такође је веома значајан пројекат који ће донети добробит народу и који је узајамно користан”.
Он је објаснио да “China Railway Express” повезује све земље дуж Пута и да је истовремено “мост пријатељства” који повезује народ Кине са народима свих земаља које се налазе у оквиру Појас и пут.
“Пре месец дана овај воз је кренуо из Конфучијеве постојбине, провинције Шандонг,а данас је доспео у Београд пун материјала и опреме за пругу Београд – Будимпешта. То је сигнал за убрзање српске деонице”, рекао је Ћен.
Он је изразио наду да ће током изградње српске деонице пруге ка Будимпешти предузећа две стране имати добру комуникацију и осигурати да пројекат буде завршен у захтеваном року и квалитету.
Ћен је пожелео успешну изградњу пруге, још бољу сарадњу Кине и Србије у области трговине а обраћање је завршио поруком:
“Нека живи пријатељство Кине и Србије”, – поручио је заменик министра трговине Кине Ћен Кемин.
Михајловићева: Одлична могућност за наше привреднике
Потпредседница Владе Републике Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, проф. др Зорана Михајловић, истакла да је овим Србија добила железничку карго линију са НР Кином.
“Отварање ове железничке карго линије значајно је и због наших, али и привредника из региона, јер добијају могућност да извозе своје производе на кинеско тржиште, али и да увозе робу из Кине. Захваљујући добрим односима два председника, Александра Вучића и Си Ђинпинга, наша билатерална и економска сарадња је све боља”, истакла је она.
Михајловићева је додала да је железнички саобраћај много исплативији од ваздушног и поморског, те изразила задовољство што је Србија део глобалне иницијативе “Појас и пут”, у којој железнички саобраћај заузима један од централних видова саобраћаја, чији је део и брза пруга од Београда до Будимпеште.
Возом стигло 500 тона опреме за брзу пругу у Србији
Теретни воз Кинеских железница “China Railway Express”, који је довезао у Србију опрему за изградњу пруге за велике брзине Београд – Будимпешта, први је директан воз из Кине за Србију. Кренуо је из кинеског града Ђинана 24. септембра на пут дуг 10.500 километара, преко Монголије, Русије, Белорусије, Пољске и Мађарске, да би стигао до Србије.
Воз је у железничку станицу Нови Београд „Србија Карго“ довезао новом вишесистемском „Вектрон“ локомотивом.
Деведесетих година 20. века само спорадично је тек по неки вагон преко Турске упућиван из Кине за Србију, и то у саставу возова чија је крајња дестинација била у другим земљама централне Европе (Мађарска, Пољска, Аустрија).
У кинеском возу налази се преко 500 тона опреме за изградњу брзе пруге кроз Србију. Реч је о опреми за системе контактне мреже, као што су: трансформатори, каблови, интегрисани системи аутоматизације за трафо станице, системи даљинског управљања за контактну мрежу, системи за напајање струјом контактне мреже и друга опрема за брзу пругу. Наведена опрема за вучну подстаницу и контактну мрежу важан је део „енергетског подсистема“ у Техничким спецификацијама интероперабилности.
Материјали за контактну мрежу, који су стигли из Кине у Србију, испуњавају све европске стандарде и поседују све потребне сертификате за изградњу пруге за велике брзине.
Овај железнички транспорт из Кине у Србију осигурава снабдевање опремом за развој железничког пројекта брзе пруге Србија – Мађарска и даје велику подршку убрзавању радова на терену, са циљем његове успешне реализације.
Модернизација пруге Београд Центар – Стара Пазова, дуге 34 и по километра, део је пројекта изградње пруге за велике брзине до 200 километара на сат, између Београда и Будимпеште. Вредност уговора за модернизацију и изградњу брзе пруге на деоници Београд Центар – Стара Пазова је 350 милиона долара. Извођач радова је кинески конзорцијум „China Railway International” и „China Communications Construction Company”, а рок за извођење радова је 36 месеци почев од 5. јуна 2018. године.