Диспечерски центар Телекоманда Београд Инфраструктуре железнице Србије је место где су запослени свих 24 сата на дан задужени за безбедно и редовно одвијање железничког саобраћаја. Њихов посао је комплексан и динамичан, а пре свега, одговоран и не даје простора за грешку. Док огромна дигитална, диспечерска табла врви од података о кретању возова, стручни тим будно прати сваки тренутак одвијања саобраћаја.

-Волим овај посао који је веома динамичан и занимљив, а буде неретко и стресан. Када би поново бирала, опет бих се одлучила за ово радно место. Одговорност је нешто што током целог радног времена подстиче адреналин и то ме испуњава, каже Јелена Љубић, диспечер на телекоманди.

-На телекоманди радим од самог почетка, од марта 2022. године и ни један дан није исти. Велики број возова је у саобраћају, сва њихова кретања пратимо како би безбедно и на време испунили свој ред вожње. Ових дана су брзом пругом кренули и теретни возови па је обим посла још већи, али то не сме негативно да утиче на наш рад, истиче Љубићева и додаје да је сарадња са колегама одлична.

Она каже да се са колегама и приватно дружи и да с времена на време организују окупљања поводом лепих догађаја. Јелена додаје да су диспечери већ довољно искусни у свом послу и да успешно усклађују рад са приватним обавезама.

Јелена је, иначе, из железничарске породице, оба родитеља су јој била запослена на железници. Она је 18 година провела на пословима отправника возова где је стекла велико искуство у вези са саобраћајем на железници и радом у сменама. Разлика је, како она каже, у томе што сада радно време проводи у једној просторији, без кретања на отвореном и нема комуникацију са железничким особљем и путницима коју је имала док је радила као отправница. Она на посао, из Батајнице, где живи, возом за 30 минута стиже на посао у станицу Београд Центар.

Зорица Белановић ради у смени са Љубићевом, такође, од самог почетка рада Телекоманде. Она је на железници стекла већ 30 година радног стажа, удата је и мајка је двоје одрасле деце.

-Поносна сам и част ми је што обављам овај посао. Велика ми је сатисфакција што су баш мене изабрали да будем диспечер, јер је било много више кандидата од потребног броја. Волим овај посао и не бих никада пожелела да се вратим поново на терен где сам радила као отправница. Овде је огромна одговорност, посао је динамичан и занимљив. Реч је о тимском раду где једни друге допуњавамо, а кад је то потребно, излазимо и једни другима у сусрет када је реч о заменама, каже Белановић.

Разговор са Зорицом, као и са Јеленом, водимо у кратким паузама између многобројних пролазака возова, јер времена за дужу паузу у овом послу нема.

-Брза пруга изискује велику одговорност, јер возови саобраћају великим брзинама. Циљ нашег посла је безбедно и редовно одвијање саобраћаја, а грешке нису дозвољене. Ово је прва пруга са великим брзинама, трудимо се да возови редовно саобраћају. Возова је све више, дајемо све од себе да безбедност буде на првом месту. Најтеже је када дође до сметњи у регулисању саобраћаја на терену, али се све решава у најкраћем могућем року како би се саобраћај редовно одвијао, појаснила је Зорица.

Диспечерски центар Телекоманда Београд, који ради 24 сата на дан, налази се у железничкој станици Београд Центар, у Прокопу. Почео је са радом марта 2022. године, када је и успостављен железнички саобраћај на брзој прузи Београд – Нови Сад.  У њему ради једанаесторо запослених од којих су пет жена и шест мушкараца, а њихов тим води шеф Телекоманде Београд Александар Јовановић. Запослени раде у распореду турнуса, по двоје у сменама. Поред њих, у Прокопу је тренутно и деветоро диспечера задужених за саобраћај на брзој прузи Нови Сад – Суботица.

Из овог диспечерског центра прати се и регулише саобраћај на прузи Београд Центар – Петроварадин и даље до Суботице. Овом брзом пругом дневно саобраћа 218 путничких возова, просечно тридесетак теретних и око 40 празних електромоторних гарнитура.

Поред саобраћаја на брзој прузи, из Телекоманде Београд прати се и регулише полазак путничких возова из Земуна ка Вршцу, Нишу, Ужицу, Пријепољу, Шиду и Зворнику, затим из Петроварадина за Београд Центар и Сремску Митровицу, као и саобраћај теретних возова на смеру југ – север, преко станице Батајница ка Шиду и ка Суботици и обрнуто.

Аутор фотографија: Инфраструктура железнице Србије

ПОДЕЛИ ОВУ ВЕСТ

Сличне вести