Železnički infrastrukturni projekti u Vojvodini

Železnička infrastruktura predstavlja značajan segment infrastrukturnih projekata koji se realizuju u Vojvodini. Vrednost projekata železničke infrastrukture koji su na teritoriji Vojvodine  u proteklih godinu i po dana  završeni ili je u toku njihova realizacija iznosi oko 700 miliona evra, dok je vrednost projekata za čiji početak su pripreme u toku iznosi još oko milijardu  evra.

Na teritoriji Vojvodine u proteklih godinu i po dana završena je rekonstrukcija ukupno 129 kilometara regionalnih pruga, u toku je rekonstrukcija 67 kilometara regionalnih pruga, a do kraja 2019. godine očekuje se rekonstrukcija još 15,5 km regionalnih pruga. Vrednost ovih projekata obnove regionalnih pruga u Vojvodini je oko 92 miliona evra.

Završena rekonstrukcija 129 km regionalnih pruga

      

Završena je rekonstrukcija 105 km pruge Pančevo – Orlovat – Rimski Šančevi i 24 km pruge Orlovat – Zrenjanin.

„Infrastruktura železnica Srbije“ do 31.01.2019. završila je rekonstrukciju  105 kilometara pruge Pančevo – Orlovat – Rimski Šančevi – Novi Sad. Na taj način „Infrastruktura železnice Srbije“ omogućila je da se od 1. februara 2019. godine kompletan teretni železnički saobraćaj sa pruge Stara Pazova – Novi Sad, zbog radova na izgradnji pruge za velike brzine, preusmeri na pomoćni prevozni pravac Pančevo – Orlovat – Rimski Šančevi – Novi Sad.

Nakon rekonstrukcije pruge Pančevo – Orlovat – Novi Sad, brzina vozova na ovom pravcu u teretnom železničkom saobraćaju od 30 km/sat povećana je na 60 km/sat, a pruga je osposobljena za brzine od 80 km/sat. Pored toga, povećano je i osovinsko opterećenje ove pruge sa 18 na 22,5 tona po osovini.

Rekonstrukcija pruge Orlovat – Zrenjanin, bila je deo rekonstrukcije pruge Pančevo – Orlovat – Rimski Šančevi, sa železničkom deonicom od Orlovata do Zrenjanina. Rekonstrukcija pruge Orlovat – Zrenjanin završena je 25. oktobra 2018. godine

Nakon rekonstrukcije, ova pruga osposobljena je za brzine od 80 kilometara na sat, a njena nosivost sa 18 na 22,5 tona po osovini. Ova pruga bila je u izuzetno lošem stanju, a prosečna brzina vozova bilo je oko 20-30 km/sat, sa većim brojem deonica gde su se vozovi kretali brzinom od svega 10 km/sat.

U toku obnova  67 km regionalnih pruga

           

U toku je obnova regionalnih pruga Subotica – Senta (38,5 km) i Kumane – Banatsko Miloševo (28,5 km) i ove pruge biće rekonstruisane do kraja 2019. godine, a vrednost posla iznosi oko 26,7 miliona evra.

Rekonstrukcija neelektrificirane, jednokolosečne regionalne pruge Subotica – Senta počela je 1. aprila 2019. godine. Pruga Subotica – Senta izgrađena je 1889. godine, a poslednji put remontovana je dvadesetih  godina prošlog veka, što znači da njena rekonstrukcija nije rađena skoro punih sto godina, zbog čega je stanje železničke infrastrukture bilo vrlo loše. Pruga Subotica – Senta je izuzetno značajna, jer će predstavljati jedan od alternativnih pravaca dok se bude gradila pruga za velike brzine Novi Sad – Subotica.

Rekonstrukcija 28,5 kilometara pruge Kumane – Banatsko Miloševo, između Zrenjanina i Kikinde, počela je 8. jula 2019. godine.

Obe ove deonice biće rekonstruisane polovnim materijalom pridobijenim sa magistralnih pruga, kao i novim materijalima.

Brzina vozova na ovim prugama pre rekonstrukcije iznosila je samo 10 do 20 kilometara na sat, a nosivost pruge svega 16 tona po osovini. Po završetku radova, brzina vozova na ove dve pruge biće povećana na 80 km/sat u putničkom i na 60 km/sat u teretnom železničkom saobraćaju, a nosivost pruge na 22,5 tona po osovini.

Do kraja godine još 15,5 km regionalnih pruga

            

U toku su pripreme za rekonstrukciju regionalnih pruga Kikinda – MSK Kikinda (6 km) i  staničnih koloseka u stanicama Futog, Karavukovo, Odžaci i Gajdobra (9,5 km), na pruzi Novi Sad – Bogojevo, koje takođe treba da se rade u ovoj godini, a vrednost posla je nešto više od devet miliona evra.

Na pruzi Kikinda – MSK Kikinda po završetku radova, brzina vozova sa sadašnjih 10 km/sat biće podignuta na 50 km/sat, a osovinsko opterećenje će sa sadašnjih 16 tona po osovini, biti podignuto na 22,5 tona po osovini.

Radovima na sanaciji staničnih koloseka u stanicama Futog, Karavukovo, Odžaci i Gajdobra, na pruzi Novi Sad – Bogojevo, obuhvaćena je rekonstrukcija oko 9,5 km koloseka i 31 skretnica. Nakon radova, brzina vozova će sa sadašnjih 20 km/sat biti povećana na 80  km/sat u putničkom i na 50 km/sat u teretnom železničkom saobraćaju, a osovinsko opterećenje sa 16 na 22,5 tona po osovini.

Izgrađen 21 km pruge za velike brzine

U prethodnom periodu nastavljene su i aktivnosti na izgradnji pruge za velike brzine između Beograda i Budimpšete.

Između Stare Pazove i Novog Sada na otvorenoj pruzi izgrađen je već 21 kilometar koloseka za velike brzine, dok je do sada na izgradnji tunela i vijadukta „Čortanovci“ završeno već dve trećine radova,a ova deonica treba da bude završena do kraja 2021.godine.

Planirani početak radova na pruzi Novi Sad – Subotica je u martu 2020. godine, a u toku su aktivnosti na izradi projektno-tehničke dokumentacije.

Završen Žeželjev most

Nakon punih devetnaest godina, 7.aprila 2018. godine, ponovo je uspostavljen redovan železnički saobraćaj preko novoizgrađenog Žeželjevog mosta, preko Dunava u Novom Sadu, na trasi međunarodne železničke pruge Beograd-Novi Sad-Subotica i sastavni je deo projekta Beograd – Budimpešta. Izgrađen je umesto starog Žeželjevog mosta, koji je srušen u bombardovanju 1999. godine, a finansiranje su obezbedili Republika Srbija, AP Vojvodina, Grad Novi Sad i Evropska Unija.

Automatizovano šest putnih prelaza

 „Infrastruktura železnice Srbije“ u navedenom periodu automatizovala je ukupno šest putnih prelaza na teritoriji Vojvodine, i za to izdvojila oko mnilion evra. Završeni su i pušteni u rad putni prelazi: Perlez, Uzdin, Tomaševac i Crepaja. Putni prelazi „Kasarna“ u Pančevu  i „Stražara 104“ u Subotici su završeni i čekaju puštanje u rad.

Uređene 23 stanice

U navedenom periodu na teritoriji Vojvodine „Infrastruktura železnica Srbije“ rekonstruisala je  ukupno 23 staničnih zgrada, a vrednost radova iznosila je oko 60 miliona dinara.

Uređene su stanične zgrade Novi Sad, Čoka, Bogojevo, Šid, Perlez, Sombor, Sremska Mitrovica, Karavukovo, Odžaci i Farkaždin i za to je izdvojeno oko 54 miliona dinara. Pored toga, „Infrastruktura železnice Srbije“ uredila je i trinaest železničkih stanica i stajališta na pruzi Beograd – Vršac, a vrednost radova iznosila je oko šest miliona dinara.

 

 

 

 

 

 

Objavljeno u Vesti