Железнички инфраструктурни пројекти у Војводини

Железничка инфраструктура представља значајан сегмент инфраструктурних пројеката који се реализују у Војводини. Вредност пројеката железничке инфраструктуре који су на територији Војводине  у протеклих годину и по дана  завршени или је у току њихова реализација износи око 700 милиона евра, док је вредност пројеката за чији почетак су припреме у току износи још око милијарду  евра.

На територији Војводине у протеклих годину и по дана завршена је реконструкција укупно 129 километара регионалних пруга, у току је реконструкција 67 километара регионалних пруга, а до краја 2019. године очекује се реконструкција још 15,5 км регионалних пруга. Вредност ових пројеката обнове регионалних пруга у Војводини је око 92 милиона евра.

Завршена реконструкција 129 км регионалних пруга

      

Завршена је реконструкција 105 км пруге Панчево – Орловат – Римски Шанчеви и 24 км пруге Орловат – Зрењанин.

„Инфраструктура железница Србије“ до 31.01.2019. завршила је реконструкцију  105 километара пруге Панчево – Орловат – Римски Шанчеви – Нови Сад. На тај начин „Инфраструктура железнице Србије“ омогућила је да се од 1. фебруара 2019. године комплетан теретни железнички саобраћај са пруге Стара Пазова – Нови Сад, због радова на изградњи пруге за велике брзине, преусмери на помоћни превозни правац Панчево – Орловат – Римски Шанчеви – Нови Сад.

Након реконструкције пруге Панчево – Орловат – Нови Сад, брзина возова на овом правцу у теретном железничком саобраћају од 30 км/сат повећана је на 60 км/сат, а пруга је оспособљена за брзине од 80 км/сат. Поред тога, повећано је и осовинско оптерећење ове пруге са 18 на 22,5 тона по осовини.

Реконструкција пруге Орловат – Зрењанин, била је део реконструкције пруге Панчево – Орловат – Римски Шанчеви, са железничком деоницом од Орловата до Зрењанина. Реконструкција пруге Орловат – Зрењанин завршена је 25. октобра 2018. године

Након реконструкције, ова пруга оспособљена је за брзине од 80 километара на сат, а њена носивост са 18 на 22,5 тона по осовини. Ова пруга била је у изузетно лошем стању, а просечна брзина возова било је око 20-30 км/сат, са већим бројем деоница где су се возови кретали брзином од свега 10 км/сат.

У току обнова  67 км регионалних пруга

           

У току је обнова регионалних пруга Суботица – Сента (38,5 км) и Кумане – Банатско Милошево (28,5 км) и ове пруге биће реконструисане до краја 2019. године, а вредност посла износи око 26,7 милиона евра.

Реконструкција неелектрифициране, једноколосечне регионалне пруге Суботица – Сента почела је 1. априла 2019. године. Пруга Суботица – Сента изграђена је 1889. године, а последњи пут ремонтована је двадесетих  година прошлог века, што значи да њена реконструкција није рађена скоро пуних сто година, због чега је стање железничке инфраструктуре било врло лоше. Пруга Суботица – Сента је изузетно значајна, јер ће представљати један од алтернативних праваца док се буде градила пруга за велике брзине Нови Сад – Суботица.

Реконструкција 28,5 километара пруге Кумане – Банатско Милошево, између Зрењанина и Кикинде, почела је 8. јула 2019. године.

Обе ове деонице биће реконструисане половним материјалом придобијеним са магистралних пруга, као и новим материјалима.

Брзина возова на овим пругама пре реконструкције износила је само 10 до 20 километара на сат, а носивост пруге свега 16 тона по осовини. По завршетку радова, брзина возова на ове две пруге биће повећана на 80 км/сат у путничком и на 60 км/сат у теретном железничком саобраћају, а носивост пруге на 22,5 тона по осовини.

До краја године још 15,5 км регионалних пруга

            

У току су припреме за реконструкцију регионалних пруга Кикинда – МСК Кикинда (6 км) и  станичних колосека у станицама Футог, Каравуково, Оџаци и Гајдобра (9,5 км), на прузи Нови Сад – Богојево, које такође треба да се раде у овој години, а вредност посла је нешто више од девет милиона евра.

На прузи Кикинда – МСК Кикинда по завршетку радова, брзина возова са садашњих 10 км/сат биће подигнута на 50 км/сат, а осовинско оптерећење ће са садашњих 16 тона по осовини, бити подигнуто на 22,5 тона по осовини.

Радовима на санацији станичних колосека у станицама Футог, Каравуково, Оџаци и Гајдобра, на прузи Нови Сад – Богојево, обухваћена је реконструкција око 9,5 км колосека и 31 скретница. Након радова, брзина возова ће са садашњих 20 км/сат бити повећана на 80  км/сат у путничком и на 50 км/сат у теретном железничком саобраћају, а осовинско оптерећење са 16 на 22,5 тона по осовини.

Изграђен 21 км пруге за велике брзине

У претходном периоду настављене су и активности на изградњи пруге за велике брзине између Београда и Будимпшете.

Између Старе Пазове и Новог Сада на отвореној прузи изграђен је већ 21 километар колосека за велике брзине, док је до сада на изградњи тунела и вијадукта „Чортановци“ завршено већ две трећине радова,а ова деоница треба да буде завршена до краја 2021.године.

Планирани почетак радова на прузи Нови Сад – Суботица је у марту 2020. године, а у току су активности на изради пројектно-техничке документације.

Завршен Жежељев мост

Након пуних деветнаест година, 7.априла 2018. године, поново је успостављен редован железнички саобраћај преко новоизграђеног Жежељевог моста, преко Дунава у Новом Саду, на траси међународне железничке пруге Београд-Нови Сад-Суботица и саставни је део пројекта Београд – Будимпешта. Изграђен је уместо старог Жежељевог моста, који је срушен у бомбардовању 1999. године, а финансирање су обезбедили Република Србија, АП Војводина, Град Нови Сад и Европска Унија.

Аутоматизовано шест путних прелаза

 „Инфраструктура железнице Србије“ у наведеном периоду аутоматизовала је укупно шест путних прелаза на територији Војводине, и за то издвојила око мнилион евра. Завршени су и пуштени у рад путни прелази: Перлез, Уздин, Томашевац и Црепаја. Путни прелази „Касарна“ у Панчеву  и „Стражара 104“ у Суботици су завршени и чекају пуштање у рад.

Уређене 23 станице

У наведеном периоду на територији Војводине „Инфраструктура железница Србије“ реконструисала је  укупно 23 станичних зграда, а вредност радова износила је око 60 милиона динара.

Уређене су станичне зграде Нови Сад, Чока, Богојево, Шид, Перлез, Сомбор, Сремска Митровица, Каравуково, Оџаци и Фаркаждин и за то је издвојено око 54 милиона динара. Поред тога, „Инфраструктура железнице Србије“ уредила је и тринаест железничких станица и стајалишта на прузи Београд – Вршац, а вредност радова износила је око шест милиона динара.

 

 

 

 

 

 

Објављено у Вести