Generalni direktor na međunarodnom forumu „Koridori – razvojna šansa Srbije i regiona“

Pod institucionalnim pokroviteljstvom ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, internet portal Balkanmagazin i Business and Economy Center, organizovali su 29. marta u Beogradu, Međunarodni forum „Koridori – Razvojna šansa Srbije i regiona“. Sponzor ovogodišnjeg Foruma, bila je srpska kompanija Energoprojekt Holding a.d., koja je angažovana na izgradnji saobraćajnih koridora. Među učesnicima skupa su bili predstavnici diplomatskog kora, državnih i obrazovnih institucija, stručnjaci, predstavnici međunarodnih i domaćih kompanija, strukovnih udruženja, privrednici i mediji.

Forum je otvorila ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture prof. dr Zorana Mihajlović, izjavivši između ostalog, da je „za Srbiju najvažniji Koridor 10. Drumski se završava ove godine, a u prethodne tri godine dosta je urađeno na modernizaciji i rekonstrukciji železničkog saobraćaja.

Generalni direktor na međunarodnom forumu „Koridori – razvojna šansa Srbije i regiona“

Izgradnja infrastrukture je uvek, do sada, bila najveći problem, ali više nije. Sada je na redu otklanjanje nefizičkih barijera, skraćivanje carinskih procedura, posebno u železnici, kako bi se podigla konkurentnost celog regiona.“
Uvaženom skupu obratio se i generalni direktor „Infrastrukture železnice Srbije“ a.d. Dušan Garibović, istakavši da u održavanje železnice nije ulagano 40 godina, odnosno, 2,5 ciklusa održavanja su preskočena.

Generalni direktor na međunarodnom forumu „Koridori – razvojna šansa Srbije i regiona“

„Za nas je prvi prioritet Koridor 10 i uz pomoć kreditora, puno smo uradili i puno se radi. Ostaje da se reši Niški železnički čvor, kao i elektrifikacija Sićevačke klisure, jedine deonice panevropskog koridora, koji nije elektrifikovan“, rekao je Garibović, dodajući da se realizuju železnički projekti, vredni 1,5 milijardu evra. Generalni direktor je najavio i početak radova na južnom izlazu iz Beograskog čvora, gde će po prvi put radove izvoditi Kineska kompanija CCECC, koja će se nasloniti na krak Resnik – Valjevo, sa barske pruge, koji će Ruski RŽD, završiti do kraja godine. Takođe, u toku su pregovori o načinu finansiranja i izvođačima radova, na drugom delu pruge Beograd – Bar, prema crnogorskoj granici.
Na Forumu se govorilo o značaju saobraćajnih koridora Srbije i regiona za privredni razvoj i jačanje nacionalnih privreda i globalno ekonomsko umrežavanje. S modernizacijom infrastrukturnih koridora, Srbija se vraća na saobraćajne mape Evrope. Balkanski koridori su oduvek bili važni putni pravci za protok ljudi i tranzit roba sa istoka na zapad i sa severa na jug Evrope.

* * *

Pogledajte i prezentaciju koju je održao generalni direktor „Infrastrukture železnice Srbije“ a.d. Dušan Garibović.


ŽELEZNIČKI INFRASTRUKTURNI PROJEKTI

Osnovne informacije o mreži

  • Osnovne informacije o mrežiUkupna dužina mreže – 3 809 km
  • Jednokolosečne pruge – 3 533,2 km
  • Dvokolosečne pruge – 275,5 km (7,43%)
  • Pruge uskog koloseka – 21,7 km
  • Neelektrificirane pruge – 2 612,7 km
  • Elektrificirane pruge – 1 196,1 km (32%)
  • 865 km na Koridoru X
  • Sistem napajanja – 25 kV, 50 Hz.
  • Širina koloseka – 1435 mm
  • 690 stanica, 5315 skretnica, 334 tunela (151km), 956 mostova (40km) i 2134 putnih prelaza
  • Tovarni profil UIC GB i UIC GA
  • Osovinsko opterećenje 22.5 t/ – 42.26%
  • Maksimalna projektovana brzina 120 km/h
  • ≤ 60 km/h na 65,9% mreže
  • >100 km/h na 3,9% mreže
  • V max≤ V proj

Osnovni ciljevi

  • Otklanjanje laganih vožnji i “uskih grla” i rekonstrukcija postojećih pruga u cilju vraćanja na projektovani nivo
  • Elektrifikacija Koridora Xc i pojedinih magistralnih i regionalnih pruga
  • Remontovane regionalne i lokalne pruge stepenastim korišćenjem materijala dobijenog rekonstrukcijom magistralnih pruga
  • Modernizovana dvokolosečna elektrificirana pruga za mešoviti putnički i teretni saobraćaj i kombinovani transport na celoj dužini Koridora X i Xb kroz Srbiju u skladu sa evropskim standardima bezbednosti i interoperabilnosti
  • Projektovana brzina na Koridoru X i Xb do 160 km/h odnosno do 200 km/h na deonicama gde je to ekonomski opravdano
  • Unapređenje efikasnosti glavnih čvorova (Beograd, Niš, Novi Sad), u cilju povećanja njihovih kapaciteta
  • Razvoj intermodalnog transporta kroz izgradnju intermodalnih terminala na ključnim lokacijama
  • Povećanje bezbednosti i sigurnosti železničkog sistema

Činjenice i problemi

Izbor projekata za realizaciju vrši se u skladu sa strateškim nacionalnim dokumentima usvojenim od strane Vlade i Narodne skupštine Republike Srbije kao što su između ostalih:

  • Prostorni plan Republike Srbije za period 2010-2020. godine
  • Plan razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog saobraćaja u Republici Srbiji od 2015. do 2020. godine
  • Generalni master plan saobraćaja u Srbiji (2009-2027)
  • Nacionalni program javne železničke infrastrukture 2017-2021

Izvori finansiranja projekata: EIB, EBRD, Kredit Vlade Ruske Federacije, Kuvajtski kredit za arapski ekonomski razvoj, IPA fond, WBIF, EXIM banka, budžet Vlade Republike Srbije, sopstvena sredstva Vlada R. Srbije obezbeđuje državne garancije za uzete kredite Donacije EU (IPA, WBIF,…) su uglavnom korišćeni za pripremu projektne dokumentacije (tehnička pomoć). U budućnosti se očekuje da će pomenuta sredstava biti više korišćena za finansiranje radova pre svega na Koridoru X. Vrednost aktuelnih projekata iznosi oko 1, 5 milijardi evra Glavnih problemi u predhodnom periodu: nedostatak gotove projektne dokumentacije (tehničke i planske), proces eksproprijacije, pribavljanje saglasnosti, građevinske dozvole, upotrebne dozvole i sl.


Završeni projekti

Rekonstrukcija tri severne deonice Koridora X ( 65,7 km)

Rekonstrukcija tri severne deonice Koridora X ( 65,7km)

  • Izvor finansiranja – Ruski izvozni kredit, 65,7km, Aneks br. 2.1 Osnovnog ugovora
  • Ukupna vrednost – 48,71 mil $, avans 7,3 mil $
  1. Golubinci – Ruma desni kolosek, 17,9 km
  2. Sopot Kosmajski – Kovačevac, 18,4 km
  3. Mala Krsna – Velika Plana, 29,5 km
  • Predmet projekta: izvođenje radova na rekonstrukciji građevinske i elektrotehničke infrastrukture i isporuka Glavnih projekata
  • Materijal za gornji stroj i mehanizacija nabavljeni iz kredita EBRD IV za 6 deonica, vrednost 35 mil€
  • Rekonstrukcija tri severne deonice Koridora X ( 65,7km)
  • Glavni Izvođač: RŽD Internacional d.o.o.
  • Brzine sa 20 – 50 km/h na sve tri deonice povećane na projektovanu brzinu120 km/h
  • Značajno skraćeno vreme vožnje
  • Povećana bezbednost odvijanja železničkog saobraćaja

Rekonstrukcija tri južne deonice Koridora X (46,5km)

Rekonstrukcija tri južne deonice Koridora X (46,5km)

  • Izvor finansiranja – Ruski izvozni kredit , Aneks br. 2.2 Osnovnog ugovora
  • Ukupna vrednost – 38,1 (26,4) mil $, avans 5,7 mil $
  1. Bujanovac – Bukarevac, 13,7km
  2. Vranjska Banja – Ristovac, 17,7km
  3. Vinarci – Đorđevo, 15,02 km; kraj radova maj 2017.
  • Predmet projekta: izvođenje radova na rekonstrukciji građevinske i elektrotehničke infrastrukture i isporuka Glavnih projekata za deonice Resnik – Valjevo i Valjevo – Lipnica
  • Glavni Izvođač: RŽD Internacional d.o.o.
  • Brzine sa 20 – 50 km/h na sve tri deonice povećane na projektovanu brzinu120 km/h
  • Značajno skraćeno vreme vožnje
  • Povećana bezbednost odvijanja železničkog saobraćaja

Železnička stanica Beograd Centar – Faza 1

Železnička stanica Beograd Centar - Faza 1

  • Nova glavna železnička stanica u Gradu Beogradu i centralna stanica Beogradskog železničkog žvora
  • Izvor finansiranja: Kuvajtski fond za arapski ekonomski razvoj
  • Predmet projekta: unapređenje funkcije prijema/otpreme putnika i uvođenje novih putničkih servisa
  • Vrednost zajma: 10 miliona kuvajtskih dinara (oko 25,7 miliona evra)
  • Izvođač radova: konzorcijum na čelu sa Energoprojekt Oprema a.d.

Železnička stanica Beograd Centar - Faza 1


Izgradnja drugog koloseka na deonici Pančevački Most – Pančevo Glavna

Izgradnja drugog koloseka na deonici Pančevački Most – Pančevo Glavna

  • Aneks br. 1 Osnovnog ugovora
  • Izvor finansiranja izvozni kredit Vlade Ruske Federacije 90,9 mil $, uz učešće Republike Srbije od 15 % (13,6 mil $)
  • Predmet projekta: izgradnja drugog koloseka od Pančevačkog mosta do stanice Pančevo Glavna, rekonstrukcija građevinske i elektrotehničke infrastrukture, izgradnja novog mosta na reci Tamiš u dužini od 241,9 m
  • Izvodjač radova: RŽD International

Izgradnja drugog koloseka na deonici Pančevački Most – Pančevo Glavna


Projekti u fazi realizacije

Izgradnja železničko-drumskog mosta preko reke Dunava u Novom Sadu (Žeželjevog most)

Izgradnja železničko-drumskog mosta preko reke Dunava u Novom Sadu (Žeželjevog most)

  • Izvor finansiranja: EU IPA fond 26,2 mil.eur i Republika Srbija 25,5 mil €, ukupna vrednost projekta 51,7 mil €.
  • Predmet projekta: izgradnja novog mosta dužine 450 m, širine 31m sa 2 kolovozne trake, 2 koloseka i 2 pešačke staze
  • Izvođač radova: JV AZVI – TADDEI HORTA COSLADA

Izgradnja železničko-drumskog mosta preko reke Dunava u Novom Sadu (Žeželjevog most)


Rekonstrukcija i modernizacija deonice pruge Gilje – Ćuprija – Paraćin

Rekonstrukcija i modernizacija deonice pruge Gilje - Ćuprija - Paraćin

  • Izvor finansiranja: EIB, ukupna vrednost projekta 38,66 mil €
  • Predmet projekta: rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog koloseka koja uključije:
  1. Izgradnju dvokolosečnog mosta preko reke Velike Morave – raspon 322 metra, vrednost 10,65 mil €
  2. Izgradnju nove dvokolosečne pruge u dužini od 10,22 km građevinski radovi -16,16 mil €, elektrotehnička infrastruktura -11,85 mil €
  • Izvodjac radova: Italiana Construztioni – CAF

Rekonstrukcija i modernizacija deonice pruge Gilje - Ćuprija - Paraćin


Rekonstrukcija glavnom opravkom pruge Resnik – Valjevo

  • Aneks br. 4.1 Osnovnog ugovora, dužina deonice 77,6 km
  • Izvor finansiranja izvozni kredit Vlade Ruske Federacije 79,92 mil $, uz učešće Republike Srbije od 15 % (11,9 mil $)
  • Projektovana brzina do 120 km/h
  • Predmet projekta: rekonstrukcija građevinske i elektrotehničke infrastrukture
  • Izvođač radova: RŽD International

Rekonstrukcija glavnom opravkom pruge Resnik – Valjevo


Aktuelni projekti

Modernizacija pruge Beograd-Subotica (Budimpešta)

  • Predmet projekta: modernizacija želelezničke pruge za brzinu do 200km/h, dužina pruge 184 km kroz Republiku Srbiju
  • Realizacija podeljena na 3 deonice:
  1. deonica I: Beograd Centar – Stara Pazova, dužina 34,5 km. Potpisan ugovor sa konzorcijumom CRI, CCCC, TSDI; vrednost 319,9 mil €. U toku priprema projektne dokumentacije i proces eksproprijacije. Izvor finansiranja Exim banka Kina.
  2. deonica II: Stara Pazova – Novi Sad, dužina 40,4 km, potpisan ugovor sa RŽD International za I fazu (tunel i viadukt); vrednost 338 mil $. U toku eksproprijacija i priprema projektne dokumentacije za II fazu (pruga i stanice). Izvor finansiranja izvozni kredit Vlade RF
  3. deonica III: Novi Sad – Subotica, dužina 107,4 km. U toku priprema projektne dokumentacije. Izvor finansiranja Exim banka Kina.

Modernizacija pruge Beograd-Subotica (Budimpešta)


Rehabilitacija pruga na Koridoru X – EBRD V

Izvor finansiranja kredit EBRD 91,5 miliona evra, za komponente:

  1. Rehabilitacija glavnom opravkom deonice Rasputnica G – Rakovica – Resnik, dužine 7,4km; potpisan ugovor sa CCECC; vrednost 23,7 mil €. Predmet radova: rekonstrukcija građevinske i elektrotehničke infrastrukture
  2. Rekonstrukcija deonice Jajinci – Mala Krsna dužine 75,9 km; procenjena vrednost 30 mil €, u toku priprema tehničke i tenderske dokumentacije
  3. Obnova stanice Mala Krsna, procenjena vrednost 10 mil €, u toku priprema tenderske dokumentacije
  4. Nabavka mehanizacije za održavanje građevinske i elektrotehničke infrastrukture (podbijačice i motorne drezine) procenjene vrednosti13 mil €,
  5. Program rekonstrukcije i modernizacije kapaciteta za potrebe sistema BG voz; procenjene vrednosti 6 mil €; u dogovoru sa bankom menja se namena za nabavku informacionog sistema za izradu reda vožnje (1 mil €), preostalih 5 mil € prebacivanje na poslednju kompanentu
  6. Obnova elektrotehničke infrastrukture na prugama železničkog čvora Beograd i deonica Stara Pazova-Šid,Resnik-Lapovo i Mala Krsna – Velika Plana -3,55 mil €
  • Rehabilitacija glavnom opravkom deonice Rasputnica G – Rakovica – Resnik
  • Rekonstrukcija deonice Jajinci – Mala Krsna
  • Obnova stanice Mala Krsna

Rehabilitacija pruga na Koridoru X – EBRD V


Planirani projekti – obezbeđen izvor finaniranja

Rekonstrukcija i elektifikacija pruge Niš – Dimitrovgrad

Planirani radovi na deonici Sićevo – Staničenje – Dimitrovgrad dužine 96 km i to:

  1. Rekonstrukcija građevinske infrastrukture i priprema za elektrifikaciju. U toku priprema projektne i tenderske dokumentacije, Izvor finansiranja EU fond (WBIF), EIB i Budžet Srbije. Vrednost investicije 84,37 mil € ;
  2. Elektrifikacija i uradnja signalnih i telekomunikacionih uređaja. U toku priprema projektne dokumentacije. Vrednost investicije 45 mil €. Potencijalni izvori finansiranja: EU fondovi i EIB.

Rehabilitacija pruga na Koridoru X – EBRD V


Rekonstrukcija i modernizacija deonice Niš – Brestovac

  • Dužina deonice 23 km
  • Projektovana brzina 120km/h
  • Idejni projekat pripremljen iz donatorskih sredstava EU
  • Izvor finansiranja: EU fond (IPA) i Budžet Republike Srbije
  • Vrednost investicije: 62,7 mil €

Rekonstrukcija i modernizacija deonice Niš - Brestovac


Budući projekti – nije obezbeđen izvor finansiranja

Železnička stanica Beograd Centar – Faza II

Železnička stanica Beograd Centar – Faza II

  • vrednost 47 mil €
  • Izgradnju stanične zgrade
  • Izgardnja 1. i 2. koloseak, I perona i podhodnika,
  • Proširenje ploče na koti 105
  • Izgradnja privremenih pristupnih saobraćajnica do kolosečnih kapaciteta.
  • Izrađena projektna dokumentacija

Železnička stanica Beograd Centar – Faza II


Teretna obilazna pruga Beli Potok – Vinča – Pančevo Glavna

  • Dužine 28,8 km, projektovana brzina 120 km/h
  • Procenjena vrednost investicije za železnički deo 106,3 mil € (ukupno 481 mil € zajedno sa drumskom obilaznicom i drumsko-železničkim mostom na Dunavu.
  • Pripremljena projektna dokumentacija do nivoa Idejnog projekta i pripadajućih studija.

Teretna obilazna pruga Beli Potok - Vinča - Pančevo Glavna


Rekonstrukcija pruge Resnik – Vrbnica, deonica Valjevo – Vrbnica

  • Dužine 209 km
  • Procenjena vrednost 200 mil €
  • Pripremljen projektni zadatak sa ciljem rekonstrukcije deonice na projektovanu brzinu do 120 km/h
  • Rekonstrukcija je predviđena da bude podeljena na 7 pod deonica: (Valjevo-Samari, Samari-Požega, Požega-Užice, Užice-Zlatibor, Zlatibor-Priboj, Priboj-Prijepolje Teretna, Prijepolje Teretna-Vrbnica).
  • Potrebno uraditi projekat za građevinsku dozvolu.

Rekonstrukcija pruge Resnik – Vrbnica, deonica Valjevo – Vrbnica


Izgradnja jednokolosečne obilazne pruge oko Grada Niša

  • Obilazna pruga dužine 22 km
  • Procenjena vrednost 100 mil €
  • Projektovana brzina 160 km/h
  • Pripremljena je projektna dokumentacija (IPA 2011) do nivoa Idejnog projekta i tenderska dokumentacija

Izgradnja jednokolosečne obilazne pruge oko Grada Niša


Elekrifikacija pruge Pančevo Glavna – Vršac

  • Dužina 82 km
  • Projektovana brzina 120 km/h
  • Procenjena vrednost investicije 46 mil €
  • Potrebno je ažurirati pripremljeni Idejni projekat sa pripadajućim studijama

Elekrifikacija pruge Pančevo Glavna – Vršac


Rekonstrukcija i modernizacija postojećeg i izgradnja drugog koloseka na deonici Stalać – Đunis

  • Dužina 19km
  • Projektovana brzina 160 km/h
  • Procenjena vrednost investicije 150 mil €
  • Pripremljen Idejni projekat sa pripadajućim studijama iz sredstava EU (WBIF)

Rekonstrukcija i modernizacija postojećeg i izgradnja drugog koloseka na deonici Stalać - Đunis


Rehabilitacija regionalnih pruga

  • Predlog za finansiranje za Svetsku banku – 30 mil €
  • Rehabilitacija određenih deonica pruga:
  1. Ruma – Šabac – Brasina – državna granica, dužina 23,1 km – 2 mil €
  2. Mala Krasna – Požarevac – Zaječar, dužina 20,1 km – 4,5 mil €
  3. Senta – Subotica, dužina 38,5 km – 9,5 mil €
  4. Pančevo – Zrenjanin – Kikinda, dužina 77,4 km – 14 mil €

Rehabilitacija regionalnih pruga

 

Posted in Vesti and tagged .